Początek 2020 roku był szczególny na rynku mediów. Wybuch pandemii COVID-19 oraz wprowadzenie restrykcji spowodowały wzrost zainteresowania społeczeństwa informacjami oraz dla wielu osób zmianę trybu życia – przerwę w pracy lub rozpoczęcie pracy zdalnej. W Polsce restrykcje zostały wprowadzone od 11 marca 2020 (zamknięcie szkół), tak więc efekty widoczne w danych o słuchalności radia za okres styczeń-marzec 2020 nie są jeszcze duże.
UWAGA: Materiał powstał na podstawie badania audytorium radia Radio Track realizowanego na zlecenie Komitetu Badań Radiowych przez Kantar Polska S.A.*
Dzienny odsetek mieszkańców Polski słuchających badanych programów
Odsetek ten był wyraźnie niższy niż w poprzednich kwartałach. W porównaniu z poprzednim zmniejszył się o 2,3 punktu procentowego (dalej pp.). Największy spadek w odniesieniu do ubiegłego kwartału nastąpił w przypadku słuchających radia w pracy. Mimo, ze więcej osób przebywało w domach, zmalał również odsetek słuchających radia w domu, z czego można wnieść, że osoby, które zostawały w domu z powodu pandemii, włączały raczej telewizor niż radio.
Różnica zasięgu w kwadransach między pierwszym kwartałem 2020 a czwartym kwartałem 2019. [punkty procentowe]
Ponieważ część osób musiała zostać w domu, nie włączała radia w porze przygotowania do wyjścia do pracy (widoczny spadek zasięgu przed ósmą rano), natomiast między godziną ósmą a osiemnastą odsetek słuchających radia w domu był wyższy niż w poprzednim okresie. Zarówno odsetek słuchających w pracy, jak i w samochodzie był przez cały dzień niższy niż w czwartym kwartale 2019 r.
Rynek radiowy w Polsce – udziały w czasie słuchania programów radiowych w pierwszym kwartale 2020 r.,
W Polsce nadawanych jest sześć radiowych programów ogólnopolskich, z których każdy obejmuje swoim zasięgiem większość terytorium naszego kraju. Są to Programy 1, 2 i 3 Polskiego Radia, Radio RMF FM, Radio ZET oraz Radio Maryja, przy czym Program 2 ma mniejsze, wynoszące 72% pokrycie ludnościowe.
Wskaźniki słuchalności programów radiowych w pierwszym kwartale 2020 r. z zaznaczeniem kierunku ich zmiany w stosunku do poprzedniego kwartału.
Największy udział w czasie słuchania mają grupy, w których znajdują się programy o zasięgu ogólnopolskim, przy czym liderem jest grupa RMF, której udział wzrósł o 1,1 pp. w odniesieniu do czwartego kwartału 2019. Programy, które działają samodzielnie (ogólnopolskie Radio Maryja, ponadregionalne radio muzo.fm oraz 40 programów lokalnych) mają tylko 3,5% udziału w czasie słuchania
Radiowe grupy kapitałowe
Polski rynek radiofoniczny podzielony jest pomiędzy radio publiczne, cztery komercyjne grupy kapitałowe, oraz pozostałe programy, z których część jest zrzeszona w ramach Pakietu Niezależnych.
- Radio publiczne to programy Polskiego Radia S.A. oraz rozgłośnie regionalne polskiego radia będące oddzielnymi spółkami.
- Do grupy RMF należą ogólnopolski program RMF FM, RMF Classic, sieć RMF MAXXX oraz cztery inne programy lokalne.
- W skład grupy Time wchodzą sieci programów ESKA, WAWA, Radio VOX FM, dziewięć z programów z sieci Plus (pozostałe wchodzą w skład Eurozetu) oraz program Eska Rock.
- Grupa Agora to ponadregionalny TOK FM oraz sieci Rock Radio, Złote Przeboje i Radio Pogoda.
- W ramach Eurozetu nadawane są ogólnopolskie Radio ZET, Antyradio, sieci programów lokalnych: Meloradio, Chilli ZET oraz osiem programów sieci Plus.
- Wśród pozostałych programów lokalnych 56 współpracuje w ramach porozumienia handlowego o nazwie Pakiet Niezależnych, który jest powiązany z Eurozetem.
*Badanie przeprowadzane jest na ogólnopolskiej próbie osób w wieku 15-75 lat, poprzez komputerowo wspomagane wywiady telefoniczne (CATI) metodą Day After Recall, która polega na odtworzeniu przez respondenta przebiegu słuchalności radia z poprzedniego dnia i w tym kontekście przypomnieniu słuchanych w ciągu dnia programów radiowych. W ciągu miesiąca przeprowadzanych jest około 7000 wywiadów. Dane łączone są w pakiety, zwane falami, po trzy miesiące. W każdej fali znajdują się informacje od około 21 tys. respondentów. Dobór respondentów uwzględnia następującą zasadę: połowa miesięcznej próby badawczej jest dobierana proporcjonalnie do rozkładu populacji w Polsce, zaś drugą połowę stanowią dodatkowi respondenci z dużych (powyżej 100 tys. mieszkańców) miast (jest to tzw. nadreprezentacja miejska). Z tego względu wskaźniki słuchalności dla obszarów poza nadreprezentacjami są określane z wyraźnie mniejszą dokładnością. Wielkość próby w pierwszym kwartale 2020 r. to 21 031 respondentów. W badaniu uwzględnione zostały programy radiowe, publiczne i koncesjonowane nadawane przez całą dobę (297 programów).