Marka jest dla Twojej firmy tym, co pozwala Ci stać się bardziej widocznym na rynku. Wyróżnia Cię wśród konkurentów i sprawia, że potencjalny klient może łatwiej Cię zapamiętać. Jest jak szyld, pod którym możesz budować swój firmowy wizerunek w branży. Sam widzisz, że to ważny składnik biznesu. Nie masz obowiązku go zastrzegać, ale poniżej powiem Ci, dlaczego jednak warto to zrobić!
1. Stajesz się właścicielem marki „na papierze”
Czy wiedziałeś, że samo założenie firmy nie gwarantuje Ci prawa do jej nazwy? Wpis do rejestru KRS lub CEIDG to tylko formalne potwierdzenie, że prowadzisz biznes, w jakiej formie i pod jakim adresem. Nie jest to żadna gwarancja ochrony. Urzędnik dokonujący wpisu, nie sprawdza, czy ktoś nie zarejestrował już takiej samej firmy wcześniej.
W rezultacie może się okazać, że Twoją nazwą posługują się już inni przedsiębiorcy, tak jak Ty, błędnie przekonani, że są jej właścicielami. Dopiero rejestracja znaku towarowego w Urzędzie Patentowym gwarantuje Ci w branży wyłączne prawo do używania Twojej nazwy firmy. Zostaniesz w rejestrze odnotowany jako właściciel prawa do znaku o konkretnym numerze. Dodatkowym potwierdzeniem będzie ozdobne świadectwo rejestracji, na którym będziesz widniał jako Uprawniony.
Można je potraktować jak akt notarialny. Spełnia podobną rolę.
Zobacz również:
- Naruszenie znaku towarowego. Co za to grozi?
2. Zabezpieczasz się przed kradzieżą marki
Nie wszyscy o tym wiedzą, ale markę także można ukraść. Chodzi o taką sytuację kiedy ktoś Cię wyprzedzi i zastrzeże na siebie Twoją nazwę. W Urzędzie obowiązuje zasada „kto pierwszy, ten lepszy”, tak więc dochodzenie swoich praw w takim przypadku jest bardzo czasochłonne i trudne. Dodatkowo taki „złodziej”, po uzyskaniu rejestracji, może zażądać od Ciebie, żebyś się tą marką przestał posługiwać!
Pamiętaj, że zagrożenie może czyhać tuż za rogiem. Często takie nieuczciwe działania podejmuje osoba, którą znasz i która ma świadomość, jak Twoja firma się rozwija. Bywa tak, że takiej rejestracji dokonuje były ex wspólnik lub pracownik, który rości sobie prawa do marki. W skrajnych przypadkach dochodzi do szantażu. Taka osoba może chcieć, abyś odkupił takie prawo z rejestracji po zawyżonej cenie lub opłacił umowę licencyjną.
3. Łatwiej udowodnisz swoje prawa
Wyżej wspomniałem, że możesz dochodzić swoich praw w przypadku kradzieży. Możesz też walczyć z nieuczciwą konkurencją. Problem polega jednak na tym, że bez zarejestrowanego znaku towarowego, jest to proces długi, żmudny i kosztowny. Do końca też nie masz pewności, czy go wygrasz.
Gdy nie masz w ręku świadectwa rejestracji, musisz udowodnić, że prawa do marki Ci przysługują. Jak? Przedstawiając dowody. Problem w tym, że musi ich być bardzo dużo, muszą jasno wskazywać kiedy i jak działałeś na rynku oraz jakie towary i usługi oznaczałeś swoim znakiem towarowym. Nigdy nie wiesz też jak zinterpretuje je sąd. Jednym słowem wynik takiego sporu jest nie do przewidzenia. Czy nie łatwiej zatem dokonać rejestracji zanim pojawią się problemy? Sam widzisz, że to znacznie ułatwia sprawę. Kiedy dojdzie do sporu, legitymujesz się swoim konkretnym prawem, pokazując świadectwo rejestracji. Dokument ten jasno wskazuje na terytorium ochrony, zakres towarów lub usług, a Ty widniejesz w nim jako właściciel. Nic nie trzeba udowadniać. Oszczędzasz czas, pieniądze i śpisz spokojnie.
4. Ochronisz domenę
W czasach świetności e-commerce, domena to baza, na której budujesz sprzedaż. Strona internetowa to wizytówka firmy. Aby ułatwić klientowi trafienie do Twojego sklepu, na pewno zleży Ci na tym, aby Twoja nazwa firmy widniała także w domenie. Wpisujesz ją w wyszukiwarce i okazuje się, że jest zajęta. Co wtedy? Wbrew pozorom, takie sytuacje nie należą do rzadkości. I tutaj znów rozwiązaniem okazuje się rejestracja marki.
Jeśli znak masz już zarejestrowany – chronisz swoją domenę internetową. A jeśli ktoś inny jest już jej abonentem, możesz ją odzyskać właśnie dzięki zastrzeżeniu.
5. Zadbasz o firmowy wizerunek
Jak Cię widzą, tak Cię piszą. Na pewno znasz to powiedzenie. Ma ono zastosowanie także w biznesie. Dbasz o swój wizerunek wśród klientów, oferując im produkty i usługi na wysokim poziomie. Promujesz siebie i swoją markę, aby zapaść im w pamięć i sprawić, że będą Cię pamiętać i polecać dalej. Rejestracja marki może się okazać także świetnym zabiegiem wizerunkowym, który wzmocni dobre wrażenie. Dlaczego? Otóż po rejestracji nabywasz prawo do posługiwania się symbolem R w kółku. Na pewno widziałeś go nieraz i być może mylnie utożsamiałeś go z „oryginalnością”. Jednak zwróć uwagę na to, jakie robił na Tobie wrażenie? Sprawiał, że logo bardziej rzucało się w oczy, a produkt stawał się automatycznie „bardziej markowy”, prawda? 😉 Klienci też zwrócą na to uwagę. Symbol ten w rzeczywistości oznacza, że dany znak jest chroniony. Warto więc chwalić się rejestracją i pokazać Twoim klientom, że dbasz o swoją markę i jej bezpieczeństwo. Dzięki temu pokażesz, że działasz na rynku z rozmysłem i rozwijasz się. Nawet jeśli mylnie utożsamią R-kę z oryginalnością – to wciąż plus dla Ciebie 😉
Powyższe punkty to tylko wybrane powody dlaczego powinieneś rozważyć rejestrację swojej marki. W rzeczywistości jest ich o wiele więcej. Prawo do niej można przenosić, zbywać, dziedziczyć. Można udzielić licencji na jej używanie i na tym zarabiać. Można skutecznie walczyć z konkurentami na portalach sprzedażowych. Jeśli chcesz wiedzieć, jak możesz jeszcze na tym skorzystać, skontaktuj się z rzecznikiem patentowym. To specjalista w branży prawnej, dla którego własność przemysłowa nie ma tajemnic. Rzecznik doradzi Ci jak się bronić, jeśli masz już problem z nieuczciwą konkurencją. Jeśli natomiast dopiero wchodzisz na rynek, może zrobić dla Ciebie badanie zdolności rejestrowej, które pozwoli Ci wybrać najlepszą strategię dalszego działania. Będzie Cię reprezentować w urzędzie i zajmie się dla Ciebie wszelkimi formalnościami. Pamiętaj – przezorny zawsze ubezpieczony.