Z raportu pt. Społeczno-ekonomiczne znaczenie rozwoju nowoczesnych nieruchomości handlowych w Polsce [6] wynika, że na koniec czerwca 2018 r. centra handlowe (tradycyjne, specjalistyczne i mieszane), parki handlowe i centra wyprzedażowe skupiały łącznie 11,9 mln m kw. powierzchni najmu GLA (Gross Leasable Area), tj. blisko 32 proc. powierzchni handlowej ogółem w kraju.
Szacunkowa wartość sprzedaży w centrach handlowych stanowiła 18 proc. sprzedaży detalicznej ogółem w Polsce. Średniej wielkości centrum handlowe odwiedzało około 4,2-4,8 mln klientów rocznie, a największe obiekty nawet 10 mln. → Wartość wskaźnika nasycenia powierzchnią handlową GLA na 1000 mieszkańców wzrosła w Polsce z 239 m kw. w 2012 r. do 311 m kw. w czerwcu 2018 r. Jest to wynik nieznacznie niższy niż średnia dla krajów Unii Europejskiej (315,8 m kw.) i istotnie niższy niż w krajach Europy o największym nasyceniu nowoczesną powierzchnią handlową, tj. w Szwecji (538) i Norwegii (945). → Zmieniają się funkcje centrów handlowych i ich lokalizacja. W latach 2012-2018 nastąpił wzrost udziału parków handlowych i centrów wyprzedażowych, przy czym tradycyjne centra handlowe dominują na polskim rynku, z udziałem sięgającym 88 proc. Rośnie udział powierzchni handlowych położonych w małych miastach (poniżej 100 tys. mieszkańców). Centra handlowe zaspokajają różnorodne potrzeby klientów – są miejscem zakupów, kreowania i dostarczania wartości producentom pośrednikom i konsumentom (wypoczynek, rozrywka). → Warto podkreślić, że centra handlowe wpływają pozytywnie na rozwój regionu i życie lokalnej społeczności. Są ważnym pracodawcą. Szacuje się, że zatrudniają około 400 tys. pracowników. Dodatkowo, w firmach bezpośrednio związanych z obsługą centrów handlowych, zatrudnienie znajduje ponad 13 tys. osób pracujących w agencjach ochrony, agencjach reklamowych, firmach zajmujących się organizacją eventów, dostawcach itp. Praca w centrach handlowych jest dobrą alternatywą dla osób młodych, które dzięki elastycznemu grafikowi są w stanie połączyć pracę zawodową ze studiami. Aż 63 proc. pracowników centrów handlowych ma mniej niż 30 lat i aż 1/3 z nich kontynuuje naukę.
[6] http://prch.org.pl/pl/baza-wiedzy/25-polska/ 324-raport-spoleczno-ekonomiczne-znaczenie-rozwoju -nowoczesnych-nieruchomosci-handlowych-w-polsce -ey-prch [dostęp: 19.02.2019].