Liczba ukraińskich uchodźców, którym nadano numer PESEL, od dnia wejścia w życie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy z dn. 12 marca 2022 r., wynosi już 668 tys. (stan na 04.04.2022 r.).
Połowę (49,5 proc.) tej grupy stanowią dzieci obojga płci łącznie (330 tys. osób). Osoby w wieku produkcyjnym (18-64 lata) stanowią 47,4 proc. (316 tys.), z czego zdecydowana większość (296 tys.) to kobiety. Mniejszość zarejestrowanych – 3,1 proc. (20,7 tys.) stanowią seniorzy, czyli osoby w wieku poprodukcyjnym.
Uchodźcy ukraińscy z nadanym numerem PESEL według wieku i płci (w proc.)
Numery PESEL nadawane ukraińskim uchodźcom dają im przede wszystkim prawo do korzystania ze świadczeń pieniężnych przewidzianych w specustawie. Posiadanie numeru PESEL jest warunkiem koniecznym do uzyskania jednorazowego świadczenia w wysokości 300 PLN na osobę przysługującego na pokrycie kosztów utrzymania uchodźców. Ponadto, posiadanie numeru PESEL umożliwia wypłatę świadczenia wychowawczego (500 plus), świadczenia „Dobry start”, rodzinnego kapitału opiekuńczego oraz świadczeń rodzinnych i świadczeń z zakresu pomocy społecznej. Posiadanie numeru PESEL nie jest konieczne do wykonywania legalnej pracy w Polsce, ani też do korzystania ze świadczeń zdrowotnych i systemu edukacji.
Uchodźcy ukraińscy z nadanym numerem PESEL według województw (w tys.)
Na podstawie struktury wiekowej osób, którym nadano numer PESEL można wnioskować, że maksymalna liczba uchodźców, którzy mogliby szukać zatrudnienia w Polsce wynosi ok. 400-420 tys. Chociaż całkowita liczba uchodźców, którzy po rozpoczęciu wojny przedostali się z Ukrainy do Polski wynosi 2,4 mln, to szacuje się, że ok. 30 proc. z nich wyjechało do innych państw Unii Europejskiej. Oznacza to, że w Polsce przebywać może ok. 1,8 mln uchodźców, z których połowę (900 tys.) stanowią kobiety w wieku produkcyjnym, potencjalnie mogące podjąć pracę.
Dane dotyczące poziomu aktywności zawodowej migrantów i uchodźców z Niemiec wskazują, że wskaźnik aktywności zawodowej wśród świeżo przybyłych migrantów (uchodźców) jest niższy niż średnia w populacji. Dla migrantów/uchodźców przybyłych z Syrii wynosił on 50 proc.17. Jeżeli wskaźnik aktywności zawodowej uchodźców przybyłych do Polski byłby podobny, oznaczałoby to, że maksymalnie 420 tys. Mogłoby szukać zatrudnienia na polskim rynku pracy.