O Barometrze Watch Health Care
Barometr WHC to projekt Fundacji Watch Health Care, który ma na celu monitorowanie ZMIAN w zakresie dostępu do gwarantowanych świadczeń zdrowotnych.
Zmiany te prezentowane są szerokiej opinii publicznej, jako istotny element oceny skuteczności działań regulatora (MZ i NFZ), a więc szeroko rozumianej polityki zdrowotnej prowadzonej w Polsce. Barometr WHC prezentuje informacje dotyczące ZMIAN w zakresie czasu oczekiwania na podstawowe świadczenia zdrowotne w Polsce na kilku poziomach:
- zbiorczo dla wszystkich świadczeń w Polsce,
- zbiorczo dla świadczeń w poszczególnych dziedzinach medycyny oraz
- dla wybranych świadczeń wskaźnikowych w danej dziedzinie medycyny.
Rekordowy czas oczekiwania na świadczenia gwarantowane w 2019 roku
Po raz pierwszy, odkąd przygotowywany jest Barometr WHC, średni czas oczekiwania na pojedyncze świadczenie gwarantowane przekroczył 4 miesiące, wzrastając do poziomu 4,3 miesiąca (ok. 17 tygodni). Jednocześnie o 2 tygodnie skrócił się czas oczekiwania na wizytę u specjalisty – z 4 do 3,8 miesiąca – wynika z analizy stanu polskiej służby zdrowia w okresie lipiec/sierpień 2019 r. przygotowanej przez Fundację Watch Health Care i firmę MAHTA.
Przeciętny czas oczekiwania na świadczenia gwarantowane Polsce w ostatnich latach
Średni czas oczekiwania (w miesiącach) na realizację świadczeń zdrowotnych w poszczególnych dziedzinach medycyny. Najgorsza sytuacja w ortopedii
Jak wskazuje najnowszy Barometr, spośród wszystkich przebadanych dziedzin medycyny, najgorzej wygląda sytuacja w obszarze ortopedii i traumatologii narządu ruchu, gdzie długość oczekiwania na świadczenie wzrosła ponad dwukrotnie – z 10,9 miesiąca do rekordowego 22,2 miesiąca.
Kolejne pozycje w niechlubnym rankingu zajmują angiologia (13,6 miesiąca) oraz reumatologia (10,1).
Zmiany w czasie oczekiwania (w miesiącach) na realizację określonych świadczeń zdrowotnych w poszczególnych dziedzinach medycyny
Jednocześnie jednym z największych pozytywów jest skrócenie się o 3,5 miesiąca – do poziomu 8,1 miesiąca – czasu oczekiwania w liderującej dotychczas dziedzinie – endokrynologii – ocenia WHC i firma MAHTA.
Metodologia
W ramach projektu „Barometr WHC”, na podstawie Rejestru Problemów Pacjentów prowadzonego przez Fundację WHC oraz w oparciu o opinie specjalistów, zanalizowano dostęp do leczenia w ramach 43 dziedzin medycyny, w których występują kolejki. W obrębie każdej dziedziny wyszczególniono kilka świadczeń zdrowotnych, które są często wykonywane i ważne z punktu widzenia zdrowotności społeczeństwa – są to świadczenia zdrowotne wskaźnikowe dla poszczególnych dziedzin medycyny. Dostępność do tych świadczeń jest monitorowana w ramach Barometru WHC, na stałych zasadach trzy razy do roku. W poszczególnych dziedzinach medycyny wskaźnikowe świadczenia zdrowotne obejmują:
- wizytę u specjalisty;
- badanie diagnostyczne;
- trzy (lub więcej) często wykonywane procedury (np. zabieg rehabilitacyjny, czy zabieg operacyjny).
Informacje zbierane są telefonicznie. Barometr WHC prezentuje wyniki z perspektywy pacjenta – czyli ukazuje bariery dostępu do świadczeń „oczami pacjenta”, czyli tak, jak na te bariery natrafia osoba chora.
Prezentowane średnie czasy oczekiwania wyznaczane są na losowej próbie co najmniej 6 świadczeniodawców z całej Polski dla każdego świadczenia wskaźnikowego. Jeśli rozrzut jest duży lub istnieją jakiekolwiek podejrzenia, że dane są błędne, czy nieprawdopodobne, czasy są jeszcze raz sprawdzane przez pracowników Fundacji w „podejrzanych placówkach”, a dodatkowo weryfikujemy je wtedy u 6 innych świadczeniodawców. Z oczywistych względów „siła statystyczna” (precyzja i istotność statystyczna) wyników dla pojedynczych świadczeń zdrowotnych nie jest wysoka, jednak wyniki średnie dla wszystkich świadczeń w danej dziedzinie charakteryzuje natomiast już znacznie większa precyzja, gdyż obejmują one dane z około 35 placówek. Natomiast średni czas oczekiwania ogółem dla Polski na podstawie wszystkich monitorowanych w Barometrze WHC dziedzin jest obliczany na podstawie wszystkich kilkuset świadczeń wskaźnikowych ze wszystkich dziedzin, a średni czas oczekiwania jest obliczany na podstawie weryfikacji czasów oczekiwania w ok. 1500 placówkach medycznych posiadających kontrakt z NFZ co przekłada się na wysoką precyzję i obiektywność.