Poprawiły się warunki funkcjonowania czterech strategicznych polskich portów – w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu. Spółki zarządzające portami zwiększyły przychody ze sprzedaży usług, dzierżawy i z opłat portowych. Jednak wyniki mogłyby być jeszcze lepsze, gdyby tylko poprawił się dostęp do portów od strony morza i lądu. Barierą rozwoju spółek zarządzających portami są też problemy z uzyskaniem kontroli nad terenem, który często pozostaje własnością innych podmiotów.
Wielkość obrotów ładunkowych już w 2013 r. przekroczyła 70 mln ton, a w 2014 r. wyniosła 75,1 mln ton. Łączna powierzchnia czterech portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej na koniec 2014 r. wynosiła 43 840,4 tys. km2 (w tym Gdańsk 24 443 tys. km2 , Gdynia 5 081,3 tys. km2 , Szczecin i Świnoujście 14 316,1 tys. km2 ), a we władaniu spółek zarządzających tymi portami pozostawało 14 857,7 tys. km2 (w tym ZMP Gdańsk 6 698 tys. km2 , ZMP Gdynia 2 697 tys. km2 , ZMPSiŚ 5 462,6 tys. km2 ), tj. 33,9% łącznej powierzchni portów. Wskaźnik reprodukcji środków trwałych (suma rocznych nakładów na inwestycje i remonty / roczna kwota amortyzacji) w 2014 r. w ZMP Gdańsk wyniósł 92,1%, ZMP Gdynia 530,2%, w ZMPSiŚ 445,2%, przekraczając znacznie zakładane 75%. Wskaźnik odnowienia majątku trwałego (różnica pomiędzy stanem środków trwałych brutto na koniec roku i na początek roku / wartość środków trwałych brutto na początek roku), zakładany na 1,52–2,50, był w 2014 r. zdecydowanie wyższy w przypadku ZMP Gdynia (18,1%) i ZMPSiŚ (10,54%), natomiast w przypadku ZMP Gdańsk osiągnął wartość ujemną -9%. Części zakładanych wskaźników nie udało się dotychczas uzyskać. Ruch pasażerski w 2014 r. wyniósł 1 692 tys. osób (w tym: w porcie Gdańsk 137,8 tys. osób, w porcie Gdynia 657,2 tys. osób, w portach Szczecin i Świnoujście 897,9 tys. osób). Nabrzeża portowe miały łączną długość 51 115,6 m. W strukturze przychodów podmiotów zarządzających portami zakładano wzrost odsetka przychodów z opłat portowych z 36% do 45% i spadek odsetka przychodów z tytułu dzierżaw i usług z 64% do 55%. Tymczasem nastąpił spadek przychodów z opłat portowych: w ZMP Gdańsk w 2014 r. z opłat portowych pochodziło 30,3% przychodów, w ZMP Gdynia 30,6%, a w ZMPSiŚ 35,4%8.
ŹRÓDŁO: NIK