Pojęcie międzyokresowych rozliczeń kosztów bywa czasem mylnie interpretowane. W rachunkowości nie ma jednak miejsca na wątpliwości i zapisy w ustawach jasno określają, co możesz zostać zakwalifikowane do tej grupy. Mowa o nich wtedy gdy podmiot gospodarczy zawarł transakcję w jednym okresie, lecz tak naprawdę dotyczą one rozliczeń, które będą miały miejsce w przyszłości. W takiej sytuacji możemy rozróżnić dwa odrębne typy rozliczeń. Będą to czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów oraz takie, które zostaną zaklasyfikowane jako bierne.
Jak rozgraniczyć rozliczenia międzyokresowe bierne i rozliczenia międzyokresowe czynne?
Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów nie podlegają osobnej klasyfikacji w polskim ustawodawstwie. Wiążą się za to z pojęciem aktywów. Do tej grupy można zaliczyć przede wszystkim te wydatki, które rozlicza się miesiąc później niż koszty na nie poniesione. Przykładowe rozliczenia międzyokresowe zaliczane do tej grupy to:
- czynsz za wynajem pomieszczenia opłacany za cały rok z góry;
- uregulowany podatek od nieruchomości;
- wydatki poniesione na reklamę;
- zapasy materiałów i przedmiotów niezbędnych w danej działalności;
- koszty różnego typu subskrypcji;
- opłaty za domeny internetowe.
Czynne rozliczenia międzyokresowe dotyczą więc przyszłych okresów sprawozdawczych. Najpierw ponoszony jest wydatek, a dopiero później powstaje związany z nim koszt.
Z kolei bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów są szacunkowym wyliczeniem przyszłych świadczeń. Zaksięgowaniu podlegają więc kwoty do wysokości prawdopodobnych zobowiązań przypadających na dany okres. Do tej grupy można zaliczyć:
- wydatki związane z planowanymi w przyszłości remontami i pracami modernizacyjnymi;
- świadczenia należne pracownikom, które dopiero zostały zaplanowane w budżecie;
- przewidywane koszty poniesione za różnego rodzaju media;
- koszty wynikające z procesów reklamacyjnych.
Są to generalnie sytuacje, w których operator rozpoczyna świadczenie usługi, z faktura rozliczeniowa zostanie wystawiona później.
O czym należy pamiętać przy rozliczeniach międzyokresowych?
Najważniejsze w przypadku tego typu rozliczeń jest jasne określenie tego, kiedy dany koszt został poniesiony. Ważne jest to rozgraniczenie dwóch kluczowych pojęć, czyli: wydatku i kosztu. Odnosząc się do tego, które z nich miało miejsce jako pierwsze można dużo łatwiej dokonać odpowiedniej klasyfikacji. Prawidłowe księgowanie i rozliczenie pozwala uniknąć konieczności składania wyjaśnień, a także dokonywania korekt.