W III kwartale 2019 roku statystyczny Polak poświęcał na oglądanie telewizji 3 godziny 53 minuty dziennie, czyli tyle samo co w analogicznym okresie przed rokiem. Natomiast czas oglądania przypadający na statystycznego widza wyniósł 6 godz. 4 minuty i wzrósł o 6 minut w stosunku do III kwartału 2018.
W rankingu za 2019 r. pod względem udziałów, podobnie jak przed rokiem, pierwsze miejsce zajmował Polsat, do którego niemal dołączył program publiczny TVP1 osiągając prawie identyczną wartość udziału i przesuwając się z miejsca trzeciego, zajmowanego w analogicznym roku 2018. Następne z kolei były: TVN i Program 2 TVP.
Wskaźniki
AMR (ang. AVERAGE MINUTE RATING) – średnia oglądalność minutowa – wskaźnik opisujący średnią wielkość widowni oglądającej konkretną audycję lub program telewizyjny
SHR% (ang. AUDIENCE SHARE) – udział w widowni – odsetek widzów, którzy oglądali audycję bądź program w stosunku do wszystkich widzów oglądających w tym czasie telewizję
ATV (ang. AVERAGE TIME VIEWING) – dobowy czas oglądania telewizji przypadający na statystycznego Polaka
ATS (ang. AVERAGE TIME SPENT) – czas poświęcony na oglądanie danego programu przez widza w ciągu doby
RCH% (ang. REACH) – zasięg dzienny, odsetek osób, które oglądały dany program przez co najmniej jedną minutę; osoba, która oglądała program dłużej jest wliczana tylko raz
Telewizja publiczna
W III kwartale 2019 roku telewizja publiczna ogółem zanotowała wzrost udziału o 1,5 punktu proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Była to zauważalna zmiana w stosunku do obserwowanej w ostatnich latach tendencji, kiedy telewizja publiczna traciła udziały w rynku. Szczegółowe dane obrazujące trend przedstawiono na wykresie poniżej.
Udziały telewizji publicznej w III kwartale 2005 – 2019 roku
Telewizje komercyjne
Spośród programów koncesjonowanych największe spadki udziałów (w pp.) w III kwartale 2019 r. odnotowały programy uniwersalne TVN, Polsat i TV4 oraz TVN7, Puls 2, TV Puls. Znaczne wzrosty osiągały w dalszym ciągu niektóre programy koncesjonowane obecne na MUX–ach, między innymi: TV6, Stopklatka natomiast wśród programów satelitarnych TVN24 oraz Polsat Sport. Zestawienie programów koncesjonowanych (z wyłączeniem koncesjonowanych programów publicznych) wraz z zaznaczeniem zmiany w stosunku do III kw. 2018 przedstawiono poniżej.
Średnia widownia i udziały programów koncesjonowanych w III kw. 2019 r. – zmiana
Szczegółowe zestawienie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji za 2018 r.
Departament Monitoringu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji przeprowadza kwartalne monitoringi dotyczące realizacji przez nadawców programów telewizyjnych obowiązku zapewnienia udogodnień dla osób niepełnosprawnych z powodu dysfunkcji narządu wzroku lub słuchu. Obowiązek zapewnienia w programach telewizyjnych ww. udogodnień dla osób niepełnosprawnych wynika z przepisów ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz.U. z 2019 poz. 361) oraz Rozporządzenia KRRiT z dnia 15 listopada 2018 r. (Dz.U. z 4 grudnia 2018 r. Poz. 2261).