Ogólna liczba zarejestrowanych środków transportu drogowego (na podstawie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców) według stanu w dniu 31 grudnia 2023 r. wyniosła 38,6 mln (przed rokiem – 37,5 mln).
W 2023 r. w strukturze pojazdów zaliczanych do środków transportu drogowego, tak jak w 2022 r. 87,9% stanowiły pojazdy samochodowe. Do pozostałych środków transportu drogowego, niezaliczanych do grupy pojazdów samochodowych, należą: motorowery, ciągniki rolnicze oraz pojazdy bezsilnikowe, tj. przyczepy i naczepy; ich liczba według stanu na dzień 31 grudnia 2023 r. wyniosła 4652,3 tys. (o 2,5% więcej niż w roku poprzednim). Liczba pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy na terytorium kraju (pojazdy nowe i używane sprowadzone z zagranicy) była o 8,1% wyższa niż przed rokiem.
Samochody osobowe na 1000 ludności
Liczba zarejestrowanych samochodów osobowych w końcu 2023 r. wyniosła 27,2 mln i była większa o 2,9% niż przed rokiem. Na 1000 mieszkańców przypadały 723 samochody osobowe (w 2022 r. – 701), w tym samochodów w wieku do 30 lat było 579 (w 2022 r. – 568). Udział samochodów osobowych w wieku do 5 lat w ogólnej liczbie tych pojazdów wyniósł w 2023 r. 10,1%.
Samochody osobowe na 1000 mieszkańców w 2023 r. Stan w dniu 31 grudnia
Na koniec 2023 r. liczba zarejestrowanych samochodów ciężarowych (łącznie z ciężarowo-osobowymi) wyniosła 3,8 mln szt., tj. o 2,5% więcej niż przed rokiem. Struktura samochodów ciężarowych pod względem wieku była zbliżona jak w roku poprzednim – 10,7% stanowiły pojazdy do 5 lat, a 38,8% – w przedziale wiekowym 16–30 lat. Udział zarejestrowanych samochodów ciężarowych powyżej 30 lat zwiększył się z 23,5% do 24,3% w 2023 r. Pod względem ładowności w strukturze samochodów ciężarowych odnotowano wzrost udziału samochodów o ładowności poniżej 1,5 tony (o 0,2 p. proc. do 80,3% w 2023 r.) oraz o ładowności 10 ton i więcej – o 4,3 p. proc. W ogólnej liczbie samochodów ciężarowych dominowały pojazdy z silnikami wysokoprężnymi stanowiące 70,9% (w 2022 r. – 70,3%).
Liczba ciągników siodłowych w końcu 2023 r. wyniosła 567,8 tys. szt. i była o 5,7% większa niż przed rokiem. Nieznacznie zmniejszył się udział ciągników siodłowych w wieku do 5 lat (o 1,4 p. proc. do 25,5% w 2023 r.). Udział ciągników siodłowych w wieku 16–30 lat wyniósł w 2023 r. 26,8%, zaś powyżej 30 lat – 7,8%. W końcu 2023 r. zarejestrowanych było 132,4 tys. autobusów (o 2,9% więcej niż w 2022 r.).
Autobusy o pojemności powyżej 45 miejsc stanowiły 60,1% ogólnego stanu tych pojazdów. W strukturze wiekowej zmniejszył się udział autobusów w wieku do 5 lat (o 0,6 p. proc. do 7,9% w 2023 r.), w wieku 16–30 lat wyniósł jak przed rokiem 40,2%, zaś udział zarejestrowanych autobusów w wieku powyżej 30 lat wyniósł 31,9% (wobec 31,4% w 2022 r.).