Sklep jest to stały punkt sprzedaży detalicznej, posiadający specjalne pomieszczenie (tj. lokal sklepowy) z oknem wystawowym oraz wnętrzem dostępnym dla klientów. Jeżeli w dużych sklepach (np. w domach towarowych, domach handlowych, domach sprzedaży wysyłkowej) część powierzchni sprzedażowej została wydzierżawiona przez inną osobę prawną lub fizyczną, która na tej części powierzchni prowadzi sprzedaż detaliczną na własny rachunek – to ta część stanowi odrębny sklep.
Na koniec 2020 r. szacowana liczba sklepów w Polsce wyniosła blisko 320 tys. i była o 4,0% (o ok. 13,4 tys.) niższa niż przed rokiem, jednocześnie zmniejszyła się o 0,1% powierzchnia sprzedażowa sklepów i stanowiła wielkość ok. 37185 tys. m2.
Najszybciej ubywa sklepów małych
W porównaniu z poprzednim rokiem najwięcej powierzchni ubyło w sklepach z przedziału wielkości 100–299 m2 o 7,2%, w sklepach z przedziału wielkości 300–399 m2 o 2,5%, w sklepach o powierzchni sprzedażowej powyżej 2499 m2 o 1,8%, zaś w sklepach o wielkości do 99 m2 o 1,7%.
Natomiast najwyższy procentowy przyrost powierzchni sprzedażowej miał miejsce w sklepach z przedziału wielkości 400–999 m2 o 4,2%, nieznacznie przyrosła również powierzchnia sprzedażowa w sklepach z przedziału 2000–2499 m2 o 0,8%.
Sklepy według województw (stan w dniu 31 XII)
W układzie regionalnym najwięcej powierzchni sprzedażowej ubyło w sklepach zlokalizowanych w województwach: podkarpackim o ok. 312 tys. m2 (o 15,4%), mazowieckim 151 tys. m2 (o 2,8%), lubuskim 136 tys. m2 (o 12,0%) i opolskim 135 tys. m2 (o 13,8%). Zaś najwyższy wzrost powierzchni sprzedażowej zaobserwowano w sklepach położonych w województwie dolnośląskim o 278 tys. m2 (o 9,5%) i lubelskim o 192 tys. m2 (o 10,1%).