Wg wstępnych danych GUS rok 2019 zakończył się dla Polski nadwyżką w handlu zagranicznym w wysokości 7,9 mld zł (1,8 mld euro). To znaczące odbicie w stosunku do 2018 r., gdy saldo wynosiło -19,5 mld zł (-4,6 mld euro). Jak wskazują eksperci międzynarodowej instytucji płatniczej Akcenta, w osiągnieciu nadwyżki dużą zasługę miał niezwykle mocny eksport, który zanotował wzrost o 6,6% (5,5% liczony w euro) po raz pierwszy w historii przekraczając wartość biliona złotych.
Wg pierwszych wyliczeń Głównego Urzędu Statystycznego za 2019 r. wartość obrotów towarowych w handlu zagranicznym wyniosła 1013,7 mld zł (235,8 mld euro) dla eksportu i 1005,8 mld zł (234 mld euro) dla importu.[1]
Obroty towarowe według ważniejszych krajów
EKSPORT | w mld PLN | w mld USD | w mld EUR |
1. Niemcy | 279,6 | 73,0 | 65,1 | |
2. Czechy | 62,0 | 16,2 | 14,4 | |
3. W. Brytania | 60,7 | 15,8 | 14,1 | |
4. Francja | 59,3 | 15,5 | 13,8 | |
5. Włochy | 46,5 | 12,1 | 10,8 | |
6. Holandia | 44,6 | 11,6 | 10,4 | |
7. Rosja | 32,0 | 8,3 | 7,4 | |
8. Stany Zjednoczone | 29,1 | 7,6 | 6,8 | |
9. Szwecja | 28,3 | 7,4 | 6,6 | |
10. Węgry | 28,0 | 7,3 | 6,5 | |
IMPORT (wg kraju pochodzenia) | ||||
1. Niemcy | 218,8 | 57,1 | 50,9 | |
2. Chiny | 125,0 | 32,6 | 29,1 | |
3. Rosja | 62,1 | 16,2 | 14,4 | |
4. Włochy | 50,2 | 13,1 | 11,7 | |
5. Holandia | 37,4 | 9,8 | 8,7 | |
6. Francja | 36,5 | 9,5 | 8,5 | |
7. Czechy | 33,3 | 8,7 | 7,8 | |
8. Stany Zjednoczone | 32,6 | 8,5 | 7,6 | |
9. Hiszpania | 23,2 | 6,1 | 5,4 | |
10. Belgia | 23,0 | 6,0 | 5,3 |
Polski wywóz wyjątkowo dobrze poradził sobie więc w obliczu wydarzeń takich jak niedawny Brexit czy ogólne spowolnienie w Unii Europejskiej, a w szczególności u naszego najważniejszego partnera – Niemiec. Nie znaczy to jednak, że zupełnie nie odczuł ich wpływu, zaznaczają eksperci Akcenty.
Słabsze obroty z najbliższymi partnerami
W ubiegłym roku dynamika wzrostu wartości sprzedaży za Odrę i do Wielkiej Brytanii zwolniła. W przypadku Niemiec wzrosła ona o 4,2% (3,1% liczone w euro) w ujęciu rocznym. Rok wcześniej, w 2018 r. tempo wzrostu było blisko 2 razy wyższe i wynosiło 9,1% (9,6% w euro) r/r.
Wartość sprzedaży towarów do Wielkiej Brytanii w 2019 r. również nie zanotowała lepszych wyników. Nadal jednak widoczny jest jej wzrost, który GUS szacuje na 2,3% (1,3% w euro) r/r. Jak twierdzi Radosław Jarema, dyrektor polskiego oddziału Akcenty, pod względem danych eksportowych na tym kierunku ciekawie zapowiada się obecny rok. – Brexit stał się w końcu faktem i uwolniliśmy się od niepewności co do jego scenariusza. Dla unijnych, w tym polskich firm handlujących z Wielką Brytanią kluczowe będą teraz ustalenia dotyczące przyszłych wzajemnych relacji handlowych. Na ich ustalenie obie strony mają jeszcze trochę czasu, ale doniesienia o nich mogą na bieżąco wpływać na kurs funta. A to będzie się odbijać na marżach eksporterów i importerów – wskazuje ekspert Akcenty.
Najsłabiej w zestawieniu 10 najważniejszych kierunków polskiej sprzedaży zagranicznej wypadły Czechy. Eksport do tego kraju wzrósł tylko o 2,2% (1,1% w euro) w stosunku do roku poprzedniego. – Spowolnienie w Niemczech jest odczuwalne nie tylko w handlu z firmami zza Odry, ale odbija się na innych gospodarkach mocno związanych z tym krajem. Przyczyn osłabienia polskiej sprzedaży na tym kierunku może być jednak oczywiście więcej – dodaje Radosław Jarema.
Zdecydowanie lepiej polski eksport radził sobie w handlu z innymi krajami w zestawieniu. Wśród państw UE największe rokroczne wzrosty odnotowano na kierunku francuskim, o 11,6% (10,4% w euro) i węgierskim, o 10,4% (9,3% w euro).
Rozwijamy eksport poza Unię
Jednak w pierwszej dziesiątce
najważniejszych rynków zbytu dla polskiej sprzedaży zagranicznej rozkwit przeżywa
eksport na kierunkach pozaunijnych. Wywóz do USA zwiększył się aż o 11,2% (10,1%
w euro) r/r, a do Rosji 11% (9,9% w euro). – To kontynuacja trendu obserwowanego na tych kierunkach już od kilku lat
z rzędu. Wzrost sprzedaży do tych krajów z pewnością pomaga równoważyć niższą
dynamikę obrotów z naszymi najważniejszymi partnerami. To również dobry sygnał,
że polskie firmy dywersyfikują rynki zbytu i coraz mocniej rozglądają się poza
granice Unii – komentuje ekspert
Akcenty.
[1] GUS, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ceny-handel/handel/obroty-towarowe-handlu-zagranicznego-ogolem-i-wedlug-krajow-w-okresie-styczen-grudzien-2019-roku,1,89.html.