Infrastruktura transportowa należy tradycyjnie do najważniejszych czynników rozwoju społeczno-gospodarczego. W artykule przedstawiono analizę zmian poziomu rozwoju, jakie zaszły w 913 gminach-miastach w Polsce na tle ich położenia względem korytarzy transportowych.
W Polsce w ostatnich dwóch dekadach doszło do spektakularnego rozwoju sieci dróg szybkiego ruchu. Wynikało to z ogromnego, na tle krajów rozwiniętych, zapóźnienia infrastrukturalnego. Inwestycje znacznie przyśpieszyły po wejściu Polski do Unii Europejskiej i uruchomieniu środków na budowę dróg ekspresowych i autostrad.
Na początku 2021 r. sieć tych dróg liczyła już 8,2 tys. km, podczas gdy w 2004 r. było to zaledwie około 800 km. Rozbudowa dróg szybkiego ruchu jest największym planem inwestycyjnym Polski po 1989 r. i wpływa na niemal wszystkie dziedziny życia społeczno-gospodarczego.
Rozwój miast w Polsce a ich położenie względem autostrad i dróg ekspresowych
Równocześnie w Polsce po 1989 r. zachodzą poważne zmiany w systemie osadniczym, związane z nasileniem się konkurencji między ośrodkami w warunkach wolnego rynku. Następuje nierównomierny rozwój miast i różnicowanie się ich hierarchii administracyjno-osadniczej.
Stan rozwoju miast w 2018 roku
Analiza map wskazuje, że sieć głównych szlaków transportowych – autostrad, dróg ekspresowych i dwujezdniowych dróg głównych o ruchu przyśpieszonym – sprzyja rozwojowi miast i ich pozycji w systemie osadniczym. Jest to dość oczywisty, czy też nawet banalny związek, jednak dotychczas nie było dowodów w skali całego kraju, że tak jest.
Źródło: Rozwój miast w Polsce a ich położenie względem autostrad i dróg ekspresowych
Przegląd Geograficzny T. 93 z. 2 (2021) Autor: Przemysław Śleszyński
Wydawca: Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania im. S. Leszczyckiego PAN