• O Portalu
  • Polityka Cookies
  • Polityka prywatności
  • Kontakt z redakcją
poniedziałek, 19 maja, 2025
  • Zaloguj
Portal Statystyczny
Brak wyników
Wyświetl wszystkie wyniki
  • Ludność
    • Polityka
    • Edukacja
    • Nauka
    • Kultura
  • Gospodarka
    • Przemysł
    • Energia
    • Budownictwo
    • Handel
    • Rolnictwo
    • Obronność
    • Transport
  • Warunki życia
  • Zdrowie
  • Technologie
  • Środowisko
  • Słownik pojęć
  • Wielkości i wskaźniki
  • Ludność
    • Polityka
    • Edukacja
    • Nauka
    • Kultura
  • Gospodarka
    • Przemysł
    • Energia
    • Budownictwo
    • Handel
    • Rolnictwo
    • Obronność
    • Transport
  • Warunki życia
  • Zdrowie
  • Technologie
  • Środowisko
  • Słownik pojęć
  • Wielkości i wskaźniki
Brak wyników
Wyświetl wszystkie wyniki
Portal Statystyczny
Brak wyników
Wyświetl wszystkie wyniki
Home Gospodarka

Komisja Europejska próbuje ograniczyć wpływ koronawirusa na gospodarkę – przyznane kwoty

14 marca 2020
Gospodarka, Zdrowie
Poleć na FacebookuUdostępnij na Twitterze

COVID-19 to poważny stan zagrożenia zdrowia publicznego. Osoby zarażone lub chore w wyniku zakażenia koronawirusem zdiagnozowano już we wszystkich krajach członkowskich UE. Jest to także poważny szok gospodarczy dla UE. W związku z tym Komisja Europejska przedstawia skoordynowany plan załagodzenia wpływu COVID-19 na społeczeństwa i gospodarkę.

Komisja wykorzysta wszystkie dostępne jej instrumenty, aby załagodzić skutki pandemii, poprzez:

  • zapewnienie niezbędnych dostaw do systemów opieki zdrowotnej poprzez zachowanie integralności jednolitego rynku oraz produkcji i dystrybucji;
  • wspieranie obywateli, aby dochody i miejsca pracy nie zostały nieproporcjonalnie dotknięte przez kryzys oraz aby uniknąć jego skutków;
  • wspieranie firm i zapewnienie, że płynność sektora finansowego pozwoli na dalsze wsparcie gospodarki
  • umożliwienie państwom członkowskim podjęcia zdecydowanych działań w skoordynowany sposób poprzez wykorzystanie pełnej elastyczności ram pomocy państwowej oraz ram Paktu Stabilności i Wzrostu.

Przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen powiedziała: – Pandemia koronawirusa testuje nas wszystkich. Jest to nie tylko bezprecedensowe wyzwanie dla naszych systemów opieki zdrowotnej, ale także poważny szok dla naszych gospodarek. Ogłoszony dziś pakiet gospodarczy dotyczy obecnej sytuacji. Jesteśmy gotowi zrobić więcej w miarę rozwoju sytuacji. Zrobimy wszystko, co konieczne, aby wesprzeć Europejczyków i europejską gospodarkę.

Szacunkowy wpływ pandemii COVID-19 na gospodarkę UE: scenariusz na 2020 rok

Źródło: Komisja Europejska

Inicjatywa inwestycyjna w odpowiedzi na koronawirusa

W ramach tej nowej inicjatywy Komisja proponuje skierować ponad 37 miliardów euro w ramach polityki spójności na walkę z kryzysem wywołanym przez koronawirusa. W tym celu Komisja zaleca zniesienie w tym roku obowiązku zwrotu niewydanych funduszy strukturalnych przez państwa członkowskie. Stanowi to około 8 miliardów euro z budżetu UE, które państwa członkowskie będą mogły wykorzystać do uzupełnienia 29 miliardów euro z funduszy strukturalnych w całej UE. Skutecznie zwiększy to kwotę inwestycji w 2020 r. i pomoże wykorzystać dotychczas nieprzydzielone 40 mld euro w ramach programów polityki spójności na lata 2014–2020. Komisja wzywa Parlament Europejski i Radę do szybkiego zatwierdzenia tego wniosku, aby mógł zostać przyjęty w ciągu najbliższych dwóch tygodni.

Ponadto, Komisja proponuje rozszerzenie zakresu Funduszu Solidarności UE poprzez objęcie nim również kryzysu zdrowia publicznego, aby w razie potrzeby zmobilizować go w przypadku najbardziej dotkniętych państw członkowskich. W 2020 r. Dostępne jest do 800 mln euro. Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji ma maksymalnie 175 mln euro na mobilizację wsparcia dla zwalnianych pracowników i osób samozatrudnionych.

Orientacyjny podział pomocy dla państw członkowskich UE, w mln euro

Kraj UEZniesienie w 2020 roku obowiązku zwrotu
niewydanych funduszy strukturalnych
przez państwa członkowskie
Kwoty z budżetu UE (z polityki spójności)Łączna pomocPozostała kwota z europejskich
funduszy strukturalnych
i inwestycyjnych
(w tym współfinansowanie krajowe)
Bułgaria122690812546
Belgia372966373
Czechy2948691.1633.956
Dania18203847
Niemcy3284988261.906
Estonia73222295397
Grecja3551.4211.7760
Hiszpania1.1612.9844.1457.086
Francja3123386501.311
Chorwacja1749841.1580
Irlandia1130
Włochy8531.4652.3188.945
Cypr739450
Łotwa1186747920
Litwa2221.2641.4870
Luksemburg1120
Węgry8554.7485.6030
Malta939480
Niderlandy1411250
Austria1361925
Polska1.1256.3107.4350
Portugalia4051.4071.8130
Rumunia4912.5883.0790
Słowenia1154715860
Słowacja5271.9482.475146
Finlandia242448349
Szwecja232346460
Razem UE277.67829.07336.75125.546
Wlk. Brytania*2443115552.408
ŁĄCZNIE:7.92229.38437.30627.954

*Zgodnie z umową o wystąpieniu Wlk. Brytanii z UE

Elastyczność pomocy państwowej

Główna reakcja budżetowa na koronawirusa będzie pochodzić z budżetów krajowych państw członkowskich. Unijne przepisy dotyczące pomocy państwowej umożliwiają państwom członkowskim szybkie i skuteczne działania w celu wspierania obywateli i przedsiębiorstw, w szczególności małych i średnich, borykających się z trudnościami gospodarczymi spowodowanymi COVID-19.

Państwa członkowskie mogą opracować obszerne środki wsparcia zgodnie z obowiązującymi przepisami UE. Po pierwsze, mogą zdecydować o podjęciu środków, takich jak dopłaty do wynagrodzeń, zawieszenie płatności podatków od osób prawnych i VAT lub składek na ubezpieczenia społeczne. Ponadto państwa członkowskie mogą udzielać wsparcia finansowego bezpośrednio konsumentom, na przykład w przypadku anulowanych usług lub biletów, które nie są zwracane przez zainteresowanych operatorów. Ponadto, unijne przepisy dotyczące pomocy państwowej umożliwiają państwom członkowskim pomoc przedsiębiorstwom pilnie jej potrzebującym oraz pomoc w radzeniu sobie z niedoborami płynności. Artykuł 107 ust. 2 lit. b) TFUE umożliwia państwom członkowskim rekompensatę dla przedsiębiorstw szkód wywołanych bezpośrednio przez wyjątkowe zdarzenia, w tym w sektorach takich jak lotnictwo i turystyka.

Obecnie, wpływ epidemii COVID-19 we Włoszech ma charakter i skalę, która pozwala na stosowanie art. 107 ust. 3 lit. b) TFUE. Umożliwia to Komisji zatwierdzenie dodatkowych środków wsparcia w celu zaradzenia poważnym zaburzeniom w gospodarce państwa członkowskiego.

Wobec innych państw członkowskich użyte zostanie podobne podejście dotyczące zastosowania art. 107 ust. 3 lit. b. Komisja przygotowuje specjalne ramy prawne na podstawie art. 107 ust. 3 lit. b) TFUE do przyjęcia w razie potrzeby.

Komisja jest gotowa współpracować ze wszystkimi państwami członkowskimi, aby zapewnić wprowadzenie ewentualnych krajowych środków wsparcia w walce z wirusem we właściwym czasie.

Elastyczność europejskich ram budżetowych

Komisja zaproponuje Radzie zastosowanie pełnej elastyczności przewidzianej w ramach budżetowych UE, aby mogła wdrożyć środki niezbędne do powstrzymania pandemii i złagodzenia jej negatywnych skutków społeczno-ekonomicznych.

Po pierwsze, Komisja uważa, że pandemia COVID-19 kwalifikuje się jako „niecodzienne wydarzenie poza kontrolą rządu”. Umożliwia to uwzględnienie wyjątkowych wydatków w celu powstrzymania pandemii COVID-19, takich jak wydatki na opiekę zdrowotną i ukierunkowane środki pomocy dla firm i pracowników.

Po drugie, Komisja zaleci dostosowanie wysiłków fiskalnych wymaganych od państw członkowskich w przypadku ujemnego wzrostu lub znacznego spadku aktywności.

Komisja jest gotowa zaproponować Radzie aktywację klauzuli korekcyjnej, aby uwzględnić bardziej ogólne wsparcie polityki fiskalnej. Klauzula ta – we współpracy z Radą – zawiesiłaby zalecaną przez Radę korektę budżetową w przypadku poważnego pogorszenia koniunktury gospodarczej w strefie euro lub w całej UE.

Zapewnienie solidarności na jednolitym rynku

Tylko dzięki solidarności i skoordynowanemu ogólnoeuropejskiemu rozwiązaniu będziemy w stanie skutecznie zarządzać tą kryzysową dla zdrowia publicznego sytuacją. Solidarność ma kluczowe znaczenie w tym kryzysie. W szczególności w celu zapewnienia, że niezbędne towary do ograniczenia ryzyka zdrowotnego mogą dotrzeć do wszystkich potrzebujących. Konieczne jest wspólne, otwarte i przejrzyste działanie w celu zapewnienia produkcji, magazynowania, dostępności i racjonalnego wykorzystania medycznego sprzętu ochronnego i leków w UE, a nie podejmowanie jednostronnych środków ograniczających swobodny przepływ podstawowych produktów opieki zdrowotnej.

W związku z tym Komisja podejmuje wszelkie niezbędne kroki, w tym udziela wskazówek państwom członkowskim, w jaki sposób wprowadzić odpowiednie mechanizmy kontroli, aby zapewnić bezpieczeństwo dostaw. Komisja również uruchamia przyspieszoną procedurę wspólnych zamówień na te towary i wydaje zalecenie w sprawie sprzętu ochronnego bez oznakowania CE.

Wybuch COVID-19 ma duży wpływ na nasze systemy transportowe, biorąc pod uwagę ścisłe powiązanie europejskich łańcuchów dostaw, rozległą sieć usług towarowych na lądzie, morzu i w powietrzu. Komisja współpracuje z państwami członkowskimi w celu zapewnienia przepływu podstawowych towarów przez granice lądowe. Szczególnie ucierpiał międzynarodowy i europejski przemysł lotniczy. 10 marca Przewodnicząca von der Leyen ogłosiła, że aby pomóc złagodzić skutki epidemii pod względem ekonomicznym i ekologicznym, Komisja proponuje ukierunkowane przepisy mające na celu tymczasowe złagodzenie zasady „wykorzystaj lub strać” – zgodnie z którą przewoźnicy lotniczy muszą wykorzystać co najmniej 80 proc. pozwoleń na loty w portach lotniczych w danym okresie, aby utrzymać je w tym samym okresie następnego roku.

Komisja współpracuje z państwami członkowskimi, władzami międzynarodowymi i kluczowymi stowarzyszeniami zawodowymi UE, aby monitorować wpływ kryzysu na sektor turystyczny i koordynować potrzebne wsparcie.

Mobilizowanie budżetu UE

Aby przynieść natychmiastową ulgę najbardziej dotkniętym małym i średnim przedsiębiorstwom, budżet UE wykorzysta istniejące instrumenty wsparcia płynności, uzupełniając środki podejmowane na szczeblu krajowym. W nadchodzących tygodniach 1 mld euro zostanie przekierowanych z budżetu, jako gwarancja dla Europejskiego Funduszu Inwestycyjnego w celu zachęcenia banków do zapewnienia płynności małym i średnim przedsiębiorstwom i firmom o średniej kapitalizacji. Pomoże to co najmniej 100 000 europejskim małym i średnim przedsiębiorstwom dzięki finansowaniu w wysokości około 8 mld euro. Zapewnimy również dni wolne od pracy istniejącym dłużnikom, którzy są dotknięci przez kryzys.

Tagi: gospodarkaKEkoronawirusuezdrowie
Poprzedni artykuł

Zakażenia koronawirusem w Europie wg NUTS-2

Kolejny artykuł

Dalszy wzrost inflacji w lutym – GUS publikuje najnowszy raport dotyczący cen w Polsce

Podobne artykuły

Rosja nadal zarabia 61 mln EUR dziennie na eksporcie ropy, gazu i uranu do krajów UE
Energia

Rosja nadal zarabia 61 mln EUR dziennie na eksporcie ropy, gazu i uranu do krajów UE

przez redakcja
15 maja 2025
Co warto wiedzieć o współpracy z ekspertem kredytowym? 6 porad!
Gospodarka

Co warto wiedzieć o współpracy z ekspertem kredytowym? 6 porad!

przez redakcja
8 maja 2025
Emisyjność branż w Polsce – które sektory odpowiadają za największy ślad węglowy?
Gospodarka

Emisyjność branż w Polsce – które sektory odpowiadają za największy ślad węglowy?

przez redakcja
29 kwietnia 2025
Kolejny artykuł
Dalszy wzrost inflacji w lutym – GUS publikuje najnowszy raport dotyczący cen w Polsce

Dalszy wzrost inflacji w lutym - GUS publikuje najnowszy raport dotyczący cen w Polsce

Prosty kreator wirtualnych spacerów Prosty kreator wirtualnych spacerów Prosty kreator wirtualnych spacerów

NAJNOWSZE W SERWISIE

Kraje UE na drodze do zielonej transformacji: Nowy raport Eurostatu o energii odnawialnej
Energia

Kraje UE na drodze do zielonej transformacji: Nowy raport Eurostatu o energii odnawialnej

przez redakcja
15 maja 2025
0

Energia odnawialna odgrywa coraz większą rolę w budowaniu zrównoważonej przyszłości. Według najnowszego raportu Eurostatu, opublikowanego 15 maja 2025 roku, w 2022...

Czytaj więcejDetails
Rosja nadal zarabia 61 mln EUR dziennie na eksporcie ropy, gazu i uranu do krajów UE

Rosja nadal zarabia 61 mln EUR dziennie na eksporcie ropy, gazu i uranu do krajów UE

15 maja 2025
Gęstość zaludnienia na obszarach wiejskich w Polsce – analiza na podstawie danych GUS

Gęstość zaludnienia na obszarach wiejskich w Polsce – analiza na podstawie danych GUS

12 maja 2025
Co warto wiedzieć o współpracy z ekspertem kredytowym? 6 porad!

Co warto wiedzieć o współpracy z ekspertem kredytowym? 6 porad!

8 maja 2025
18 maja 2019 r. zapraszamy na Noc w GUS

Działalność muzeów w Polsce w 2024 roku – analiza i dane

30 kwietnia 2025

POLECAMY RÓWNIEŻ

Polska przed 1939 r. i po 1945 r. – porównanie najważniejszych wskaźników

Polska przed 1939 r. i po 1945 r. – porównanie najważniejszych wskaźników

10 lutego 2023
Podziały administracyjne Polski 1946 – 1998 – mapy

Czy czeka nas powrót do 49 województw? Jak kształtował się podział administracyjny Polski.

20 lipca 2020
Spożycie alkoholu w Europie

Spożycie alkoholu w Europie

20 listopada 2022
Zabójstwa w Europie

Zabójstwa w Europie

2 września 2020
Liczba osób LGBT w Europie i w Polsce

Liczba osób LGBT w Europie i w Polsce

29 września 2020
  • O Portalu
  • Polityka Cookies
  • Polityka prywatności
  • Kontakt z redakcją

InfoImagine. Copyright © 2021. Wszelkie prawa zastrzeżone

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Brak wyników
Wyświetl wszystkie wyniki
  • Ludność
    • Polityka
    • Edukacja
    • Nauka
    • Kultura
  • Gospodarka
    • Przemysł
    • Energia
    • Budownictwo
    • Handel
    • Rolnictwo
    • Obronność
    • Transport
  • Warunki życia
  • Zdrowie
  • Technologie
  • Środowisko
  • Słownik pojęć
  • Wielkości i wskaźniki

InfoImagine. Copyright © 2021. Wszelkie prawa zastrzeżone

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?