W roku szkolnym 2023/2024 do szkół podstawowych i ponadpodstawowych dla dzieci i młodzieży w Polsce dojeżdżało 1 001 155 uczniów. Dojeżdżający stanowili 20,7% ogółu uczniów (6,1% uczniów szkół podstawowych oraz 45,0% uczniów szkół ponadpodstawowych).
Największą liczbą uczniów dojeżdżających do szkół według miejsca zamieszkania charakteryzowały się województwa: mazowieckie (14,0% ogółu dojeżdżających), wielkopolskie (10,8%) i małopolskie (10,2%).
Udział uczniów dojeżdżających do szkół podstawowych i ponadpodstawowych dla dzieci i młodzieży w liczbie ludności w wieku 7-19 lat według miejsca zamieszkania w roku szkolnym 2023/2024
Zauważa się znaczne różnice regionalne analizowanego wskaźnika, który osiąga skrajne wartości w przypadku województw zachodniopomorskiego i podkarpackiego (odpowiednio 15,0%, 23,9%).
Dojazdy do szkół podstawowych i ponadpodstawowych dla dzieci i młodzieży zlokalizowanych w miastach wojewódzkich Stolice regionów silnie przyciągają dzieci i młodzież do placówek szkolnych ze względu na dużą liczbę szkół, wszechstronną ofertę edukacyjną oraz dobrze zorganizowany transport publiczny. Poniższe mapy przedstawiają strefy wpływów poszczególnych miast wojewódzkich. Wyznaczono je wybierając dla każdej gminy największą wartość przepływu spośród wszystkich odnotowanych dla niej przepływów do miast wojewódzkich – uwzględniając przy tym jedynie te, które obejmowały nie mniej niż 5 uczniów.
Strefy wpływów poszczególnych miast wojewódzkich w roku szkolnym 2023/2024 – szkoły podstawowe dla dzieci i młodzieży
Dla poszczególnych miast wojewódzkich strefy wpływów wyraźnie różniły się wielkością i zasięgiem oddziaływania. W przypadku szkół podstawowych obejmowały one od kilku do kilkudziesięciu gmin tworzących układ koncentryczny wokół miasta centralnego. Natomiast w przypadku szkół ponadpodstawowych strefy te miały znacznie większy zasięg (po kilkadziesiąt gmin) i charakter ponadregionalny.
Strefy wpływów poszczególnych miast wojewódzkich w roku szkolnym 2023/2024 – szkoły ponadpodstawowe dla młodzieży
Źródło danych: GUS