• O Portalu
  • Polityka Cookies
  • Polityka prywatności
  • Kontakt z redakcją
wtorek, 26 września, 2023
  • Zaloguj
Portal Statystyczny
Brak wyników
Wyświetl wszystkie wyniki
  • Ludność
    • Polityka
    • Edukacja
    • Nauka
    • Kultura
  • Gospodarka
    • Przemysł
    • Energia
    • Budownictwo
    • Handel
    • Rolnictwo
    • Obronność
    • Transport
  • Warunki życia
  • Zdrowie
  • Technologie
  • Środowisko
  • Słownik pojęć
  • Wielkości i wskaźniki
  • Ludność
    • Polityka
    • Edukacja
    • Nauka
    • Kultura
  • Gospodarka
    • Przemysł
    • Energia
    • Budownictwo
    • Handel
    • Rolnictwo
    • Obronność
    • Transport
  • Warunki życia
  • Zdrowie
  • Technologie
  • Środowisko
  • Słownik pojęć
  • Wielkości i wskaźniki
Brak wyników
Wyświetl wszystkie wyniki
Portal Statystyczny
Brak wyników
Wyświetl wszystkie wyniki
Home Kultura

Reklama w internecie – współzależność największych graczy i reklamodawców

2 czerwca 2019
Kultura, Warunki życia
Poleć na FacebookuUdostępnij na Twitterze

Google i Facebook, dwie wielkie firmy internetowe oferujące bezpłatne usługi swoim użytkownikom, utrzymują się niemal wyłącznie z przychodów reklamowych.

→ W przypadku koncernu Alphabet (spółka- -matka Google) reklamy odpowiadają za 85 proc. przychodów (czyli 116 mld USD), w przypadku Facebooka aż za 98,5 proc. (55 mld USD) [15].

→ Z jednej strony, firmy te są uzależnione od rynku reklamowego, jednak zależność ta jest obustronna. Szacunki wskazują, że od ok. 66 proc. do nawet 84 proc. wydatków na reklamę internetową zostanie przeznaczonych na świecie na wyszukiwarkę Google, YouTube’a, Facebooka i Instagrama, a udział ten co roku wzrasta [16].

Wartość rynku reklamy on-line w Polsce i udział wybranych segmentów

→ Polski rynek reklamy on-line jest wart ok. 4,5 mld PLN i w ubiegłym roku wzrósł niemal o 13 proc. Google i Facebook dominują zarówno jeśli chodzi o udział w całym rynku (trafia do nich ponad połowa wszystkich wydatków), jak i generowanie nowych przychodów. 60 proc. wartości, o którą powiększył się rynek reklamy w 2018 roku, trafiło do tych dwóch firm. Rynek reklamy on-line to już 35 proc. całego rynku reklamy w Polsce, a jego rozwój odbywa się głownie kosztem reklamy w prasie i magazynach drukowanych, w mniejszym stopniu zaś reklamy telewizyjnej [17].

→ Model biznesowy tych dwóch firm, oparty na przychodach z reklam, bazuje na pozyskiwaniu i przetwarzaniu danych o użytkownikach. Na tej podstawie możliwe jest kierowanie bardzo wąsko targetowanych reklam, powstałych nie tylko na podstawie danych demograficznych czy lokalizacyjnych, lecz także behawioralnych, związanych chociażby ze zwyczajami zakupowymi użytkownika. W najbliższym czasie można spodziewać się dalszego wzrostu znaczenia Google’a i Facebooka. Z jednej strony, przemawia za tym rozwój automatycznych systemów dobierania reklam (tzw. programmatic), opartych na zaawansowanym profilowaniu, a z drugiej, dynamiczny wzrost wartości reklam w mediach społecznościowych, reklamy wideo i reklamy na urządzeniach mobilnych. W tych wszystkich segmentach Google i Facebook są w Polsce graczami dominującymi. W ostatnich pięciu latach wydatki na reklamę na urządzeniach mobilnych wzrosły niemal dziewiętnastokrotnie, w mediach społecznościowych ponad sześciokrotnie, a na reklamę wideo ponad czterokrotnie.

[15] https://internethealthreport.org/2019/how-the -biggest-internet-companies-make-money/ [dostęp: 14.05.2019].

[16] Salesforce „Digital Advertising 2020”, https://www.salesforce.com/blog/2018/01/salesforce -digital-advertising-2020-report.html [dostęp: 14.05.2019].

[17] Dane na podstawie badań IAB Polska/PwC „AdEx”, http://iabadex.pl/; https://iab.org.pl/badania-i-publikacje/ reklama-cyfrowa-z-rekordowa-wartoscia-45-mld-zl-iabpolskapwc-adex/ [dostęp 14.05.2019]; Perspektywy rozwojowe reklamy online w Polsce, https://iab.org.pl/ badania-i-publikacje/raport-iab-perspektywy-rozwojowereklamy-online-w-polsce-20182019-2/ [dostęp: 14.05.2019].

Tagi: internetreklama
Poprzedni artykuł

Wiosenna prognoza Komisji Europejskiej podniosła oceny wzrostu gospodarczego Polski w latach 2019-2020

Kolejny artykuł

Streaming ocali czy pogrąży rynek muzyczny?

Podobne artykuły

Transport

Rośnie długość dróg rowerowych w Polsce

przez redakcja
22 lipca 2023
„Ranking prestiżu zawodów i specjalności”. Zawody z największym i najmniejszym prestiżem w Polsce
Edukacja

„Ranking prestiżu zawodów i specjalności”. Zawody z największym i najmniejszym prestiżem w Polsce

przez redakcja
10 maja 2023
Czy dłuższe urlopy mogą zapobiec wypaleniu zawodowemu?
Gospodarka

Czy dłuższe urlopy mogą zapobiec wypaleniu zawodowemu?

przez redakcja
4 maja 2023
Kolejny artykuł

Streaming ocali czy pogrąży rynek muzyczny?

Rzuty 3D Rzuty 3D Rzuty 3D

NAJNOWSZE W SERWISIE

Najbardziej pożądane zawody w HR
Edukacja

Najbardziej pożądane zawody w HR

przez redakcja
24 września 2023
0

Dział HR dynamicznie się zmienia, dostosowując się do wymagań współczesnego rynku. Nic nie wskazuje na to, by trend ten miał ulec...

Czytaj więcej
Jak ulepszyć komunikację za pomocą integracji API?

Jak ulepszyć komunikację za pomocą integracji API?

15 września 2023
Farmy fotowoltaiczne – jakie korzyści z nich płyną?

Farmy fotowoltaiczne – jakie korzyści z nich płyną?

14 września 2023
Kosze prezentowe dla rodziców – co warto dla nich wybrać?

Kosze prezentowe dla rodziców – co warto dla nich wybrać?

13 września 2023
Jak skutecznie oczyścić zatkane rury: poradnik krok po kroku

Jak skutecznie oczyścić zatkane rury: poradnik krok po kroku

30 sierpnia 2023

POLECAMY RÓWNIEŻ

Polska przed 1939 r. i po 1945 r. – porównanie najważniejszych wskaźników

Polska przed 1939 r. i po 1945 r. – porównanie najważniejszych wskaźników

10 lutego 2023
Podziały administracyjne Polski 1946 – 1998 – mapy

Czy czeka nas powrót do 49 województw? Jak kształtował się podział administracyjny Polski.

20 lipca 2020
Spożycie alkoholu w Europie

Spożycie alkoholu w Europie

20 listopada 2022
Liczba osób LGBT w Europie i w Polsce

Liczba osób LGBT w Europie i w Polsce

29 września 2020
Zabójstwa w Europie

Zabójstwa w Europie

2 września 2020
  • O Portalu
  • Polityka Cookies
  • Polityka prywatności
  • Kontakt z redakcją

InfoImagine. Copyright © 2021. Wszelkie prawa zastrzeżone

Brak wyników
Wyświetl wszystkie wyniki
  • Ludność
    • Polityka
    • Edukacja
    • Nauka
    • Kultura
  • Gospodarka
    • Przemysł
    • Energia
    • Budownictwo
    • Handel
    • Rolnictwo
    • Obronność
    • Transport
  • Warunki życia
  • Zdrowie
  • Technologie
  • Środowisko
  • Słownik pojęć
  • Wielkości i wskaźniki

InfoImagine. Copyright © 2021. Wszelkie prawa zastrzeżone

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej