Według organizacji AutomotiveSuppliers.pl [4], w 2018 r. eksport produktów polskiego przemysłu motoryzacyjnego [5] wzrósł o 2,93 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem, osiągając prawie 26 mld EUR i tym samym pobił kolejny rekord.
Jego wzrost trwa nieprzerwanie od 2013 r., chociaż w 2018 r. jego dynamika była nieznacznie mniejsza niż w poprzednich latach. W tym roku wzrost eksportu jest przede wszystkim efektem zwiększenia eksportu wewnątrzunijnego, ponieważ eksport na rynki pozaunijne zanotował spadek o 10 proc.
→ Części i akcesoria samochodowe stanowiły prawie połowę (47 proc.) polskiego eksportu przemysłu motoryzacyjnego i od 2011 r. są jego główną składową. W 2018 r. wartość eksportu tej grupy wzrosła o 7,64 proc. osiągając 12,19 mld EUR. Drugą najważniejszą grupą produktową eksportu motoryzacyjnego były samochody osobowe i dostawcze (24 proc.). Wartość ich eksportu już drugi rok z rzędu obniżyła się i w tym roku wynosiła 6,15 mld EUR (spadek o 11 proc.). Największy wzrost (o prawie 20 proc.) dotyczył trzeciej najważniejszej grupy: pojazdów ciężarowych, których eksport w 2018 r. wynosił 3,2 mld EUR. W innych grupach produktowych zanotowano wzrost eksportu, szczególnie w przypadku podwozi z silnikami (o 36,2 proc.) i pojazdów specjalnych (o 34,4 proc.).
→ Głównymi odbiorcami polskiego przemysłu motoryzacyjnego nieprzerwanie od 2008 r. są Niemcy (31,32 proc. wartości eksportu w 2018 r.). W 2018 r. na drugie miejsce awansowały Czechy (8,54 proc.), na trzecie spadły Włochy (7,67 proc.), a w pierwszej piątce znalazły się również Wielka Brytania (6,28 proc.) i Francja (5,75 proc.). Eksport do Niemiec, Czech i Francji wzrósł o kilkanaście procent, natomiast eksport do Wielkiej Brytanii zmalał o prawie 4 proc., a do Włoch – o ponad 13 proc.
→ Trudno stwierdzić, czy w 2019 r. polski eksport motoryzacyjny pobije kolejny rekord. Sytuacja na wielu rynkach zbytu jest skomplikowana. Aktywne uczestnictwo Polski w globalnych łańcuchach wartości w przemyśle motoryzacyjnym sprawia, że na rozwój tej branży w Polsce może mieć wpływ eskalacja wojny handlowej między USA i Chinami oraz USA i UE, a także spadek tempa wzrostu gospodarki chińskiej. Zmniejszenie amerykańskiego i chińskiego popytu na samochody produkowane w UE, przede wszystkim w Niemczech, może przyczynić się do spadku eksportu części i akcesoriów motoryzacyjnych do Niemiec. Polskie firmy dostarczają bowiem do tego kraju części i podzespoły, który montowane są w samochodach eksportowanych następnie do USA czy Chin. Dodatkowo, niekorzystnie na rozwój branży może działać niepewność związana z odłożonym w czasie brexitem.
[4] AutomotiveSuppliers.pl (2019), Eksport w 2018: kolejny rekordowy rok przemysłu motoryzacyjnego!, http://www.automotivesuppliers.pl/images/stories/ export/2018/informacja_prasowa_automotivesuppliers_ pl_2019_04_04_eksport_12%20miesiecy_2018_final.pdf
[dostęp: 16.04.2019]
. [5] Pod pojęciem „produkty przemysłu motoryzacyjnego” przyjmujemy definicję podawaną przez AutomotiveSuppliers.pl. Niekiedy przyjmuje się inny zakres produktów przemysłu motoryzacyjnego (dodając inne części i akcesoria), stąd dane między różnymi analizami mogą być nieporównywalne.