Wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych w czerwcu 2019 r.
Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w czerwcu 2019 r. w stosunku do poprzedniego miesiąca wzrosły o 0,3% (w tym usługi – o 1,0%, przy utrzymujących się na tym samym poziomie cenach towarów).
Ceny towarów i usług konsumpcyjnych (zmiana w % do analogicznego okresu roku poprzedniego)
W porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły o 2,6% (w tym usług – o 3,9% i towarów – o 2,2%).
Wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych w czerwcu 2019 r.
WYSZCZEGÓLNIENIE | VI 2019 | IV-VI 2019 | I-VI 2019 |
VI 2018= =100 |
XII 2018= =100 |
V 2019= =100 | IV-VI 2018=100 |
OGÓŁEM | 102,6 | 102,2 | 100,3 |
Żywność
i napoje bezalkoholowe | 105,7 | 105,2 | 100,3 |
Napoje
alkoholowe i wyroby tytoniowe | 101,5 | 101,4 | 100,1 |
Odzież i obuwie | 98,4 | 98,9 | 98,8 |
Użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii | 101,7 | 100,5 | 100,2 |
Wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego | 100,7 | 100,4 | 99,7 |
Zdrowie | 103,1 | 101,6 | 100,2 |
Transport | 101,4 | 101,3 | 100,6 |
Łączność | 98,5 | 103,4 | 101,1 |
Rekreacja i kultura | 103,4 | 102,8 | 101,3 |
Edukacja | 103,1 | 100,6 | 100,1 |
Restauracje i hotele | 104,1 | 102,6 | 100,4 |
Inne towary i usługi | 101,4 | 100,5 | 100,3 |
Wpływ zmian cen na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem
W czerwcu br. w porównaniu z poprzednim miesiącem największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miały wyższe ceny w zakresie rekreacji i kultury (o 1,3%), żywności (o 0,3%) oraz transportu (o 0,6%), które podwyższyły wskaźnik odpowiednio o 0,08 p. proc. i po 0,07 p. proc. Niższe ceny odzieży i obuwia (o 1,2%) obniżyły ten wskaźnik o 0,06 p. proc. W porównaniu z miesiącem analogicznym poprzedniego roku wyższe ceny w zakresie żywności (o 6,2%), mieszkania (o 1,5%), restauracji i hoteli (o 4,1%) oraz rekreacji i kultury (o 3,4%) podwyższyły wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych odpowiednio o 1,39 p. proc., 0,37 p. proc., 0,26 p. proc i 0,22 p. proc. Niższe ceny odzieży i obuwia (o 1,6%) oraz w zakresie łączności (o 1,5%) obniżyły ten wskaźnik odpowiednio o 0,08 p. proc. i 0,06 p. proc.
W 2019 r., podobnie jak w latach poprzednich, największy udział wydatków w obliczeniach wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych mają żywność i napoje bezalkoholowe (24,89%) oraz towary i usługi związane z użytkowaniem mieszkania lub domu i nośniki energii (19,17%)