• O Portalu
  • Polityka Cookies
  • Polityka prywatności
  • Kontakt z redakcją
niedziela, 18 maja, 2025
  • Zaloguj
Portal Statystyczny
Brak wyników
Wyświetl wszystkie wyniki
  • Ludność
    • Polityka
    • Edukacja
    • Nauka
    • Kultura
  • Gospodarka
    • Przemysł
    • Energia
    • Budownictwo
    • Handel
    • Rolnictwo
    • Obronność
    • Transport
  • Warunki życia
  • Zdrowie
  • Technologie
  • Środowisko
  • Słownik pojęć
  • Wielkości i wskaźniki
  • Ludność
    • Polityka
    • Edukacja
    • Nauka
    • Kultura
  • Gospodarka
    • Przemysł
    • Energia
    • Budownictwo
    • Handel
    • Rolnictwo
    • Obronność
    • Transport
  • Warunki życia
  • Zdrowie
  • Technologie
  • Środowisko
  • Słownik pojęć
  • Wielkości i wskaźniki
Brak wyników
Wyświetl wszystkie wyniki
Portal Statystyczny
Brak wyników
Wyświetl wszystkie wyniki
Home Środowisko

Spaliny emitowane przez stare samochody trują Polaków

3 grudnia 2020
Środowisko, Transport, Zdrowie
Poleć na FacebookuUdostępnij na Twitterze

W Polsce, przy wykorzystaniu funduszy unijnych, znacznie ograniczono w ostatniej dekadzie zanieczyszczenia powietrza emitowane przez przemysł i energetykę, głównie ze względu na wymagania wprowadzone dla tego sektora na poziomie prawodawstwa unijnego. Brakuje natomiast kluczowych rozwiązań prawnych, które umożliwiłyby ograniczanie użytkowania najbardziej szkodliwych dla środowiska samochodów i obniżenie zanieczyszczenia tlenkami azotu, występujące szczególnie w dużych miastach, przy głównych arteriach komunikacyjnych.

Ograniczeniu negatywnego wpływu transportu na środowisko nie sprzyja rosnąca liczba pojazdów na drogach. Od przystąpienia Polski do UE liczba użytkowanych w Polsce samochodów wzrosła ponad dwukrotnie (zarejestrowano 13,3 mln używanych pojazdów pochodzących z importu), a brak polityki podatkowej zachęcającej do zakupu nowych samochodów lub spełniających wyższe normy ekologiczne skutkuje tym, że zarejestrowane w tym okresie pojazdy to w większości używane samochody importowane (obowiązujące od 1 stycznia 2020 r. zmiany – obniżka o 50 proc. wysokości stawki akcyzy na samochody dotyczą jedynie samochodów osobowych o napędzie hybrydowym, przy czym nadal stawka akcyzy nie jest uzależniona od poziomu emisji spalin (normy Euro), typu pojazdu oraz rodzaju paliwa).

Zmotoryzowana Polska

Pojazdy zarejestrowane w Polsce. Źródło: Opracowanie własne NIK na podstawie danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR.

Specyfiką Polski jest duża, corocznie rosnąca liczba pojazdów na mieszkańców (580 pojazdów na 1000 mieszkańców), która dwukrotnie przekracza wskaźniki dla np. tak wysoko rozwiniętych państw jak Niemcy, czy Austria (ok. 300 pojazdów na 1000 mieszkańców). W dodatku Polska ma jeden z najwyższych odsetków samochodów powyżej 10 lat (ok. 73 proc) w Unii Europejskiej, a wiek 35 proc. aut przekracza aż 20 lat. Stąd tak istotna dla poprawy jakości powietrza jest skuteczność systemu badań pojazdów podczas ich dopuszczania do ruchu.

Średni wiek użytkowanego samochodu osobowego w Polsce wynosi blisko 15 lat

Struktura wiekowa samochodów osobowych w Europie. Źródło: opracowanie własne NIK na podstawie danych Eurostat.

Konsekwencje dla życia i zdrowia

Według danych Policji w 2019 r. na polskich drogach zginęło blisko 3 tys. osób. Z kolei z raportu Europejskiej Agencji Środowiska z tego samego roku wynika, że z powodu zanieczyszczenia środowiska w Europie co roku dochodzi do ponad 400 tys. przedwczesnych zgonów, w tym w Polsce ponad 40 tys. rocznie. Oznacza to, że wskutek zanieczyszczenia powietrza przedwcześnie umiera w Polsce ponad 10 razy więcej osób niż wskutek wypadków drogowych. Długotrwałe narażenie na substancje smogowe podrażnia nasze płuca, które tracą swoją pojemność i stają się mniej odporne (częściej zmagamy się z dusznicą bolesną, arytmią czy astmą). W konsekwencji jesteśmy również bardziej narażeni na ciężki przebieg COVID-19.

W dużych miastach to właśnie toksyczne spaliny mają znaczący wpływ na liczbę przedwczesnych śmierci. Substancje zawarte w spalinach pojazdów są dużo bardziej szkodliwe niż zanieczyszczenia pochodzące z przemysłu ze względu na to, że rozprzestrzeniają się w bezpośrednim sąsiedztwie ludzi, w wysokich stężeniach oraz na niewielkich wysokościach. W centrach dużych miast, w których utrudnione jest wprowadzenie rozwiązań umożliwiających zapewnienie płynności ruchu pojazdów, wpływ zanieczyszczeń z transportu na jakość powietrza może być nawet większy, zwłaszcza w przypadku stężeń dwutlenku azotu (NO₂). Z przeprowadzonych badań, wynika, że w Warszawie i Krakowie wpływ ten szacowany jest na ok. 75 proc.

Tagi: motoryzacjazdrowie
Poprzedni artykuł

Eurostat: finansowanie polskiej służby zdrowia na tle krajów europejskich

Kolejny artykuł

Unijne pieniądze w Polsce, saldo rozliczeń ponad 122 mld euro – dane Ministerstwa Finansów

Podobne artykuły

Emisyjność branż w Polsce – które sektory odpowiadają za największy ślad węglowy?
Gospodarka

Emisyjność branż w Polsce – które sektory odpowiadają za największy ślad węglowy?

przez redakcja
29 kwietnia 2025
Transport

Historia floty w jednym miejscu – jak kontrolować koszty i stan techniczny?

przez redakcja
25 kwietnia 2025
Transport

Czy rozliczanie czasu pracy kierowców zgodnie z przepisami jest skomplikowane?

przez redakcja
23 kwietnia 2025
Kolejny artykuł
Unijne pieniądze w Polsce, saldo rozliczeń ponad 122 mld euro – dane Ministerstwa Finansów

Unijne pieniądze w Polsce, saldo rozliczeń ponad 122 mld euro - dane Ministerstwa Finansów

Prosty kreator wirtualnych spacerów Prosty kreator wirtualnych spacerów Prosty kreator wirtualnych spacerów

NAJNOWSZE W SERWISIE

Kraje UE na drodze do zielonej transformacji: Nowy raport Eurostatu o energii odnawialnej
Energia

Kraje UE na drodze do zielonej transformacji: Nowy raport Eurostatu o energii odnawialnej

przez redakcja
15 maja 2025
0

Energia odnawialna odgrywa coraz większą rolę w budowaniu zrównoważonej przyszłości. Według najnowszego raportu Eurostatu, opublikowanego 15 maja 2025 roku, w 2022...

Czytaj więcejDetails
Rosja nadal zarabia 61 mln EUR dziennie na eksporcie ropy, gazu i uranu do krajów UE

Rosja nadal zarabia 61 mln EUR dziennie na eksporcie ropy, gazu i uranu do krajów UE

15 maja 2025
Gęstość zaludnienia na obszarach wiejskich w Polsce – analiza na podstawie danych GUS

Gęstość zaludnienia na obszarach wiejskich w Polsce – analiza na podstawie danych GUS

12 maja 2025
Co warto wiedzieć o współpracy z ekspertem kredytowym? 6 porad!

Co warto wiedzieć o współpracy z ekspertem kredytowym? 6 porad!

8 maja 2025
18 maja 2019 r. zapraszamy na Noc w GUS

Działalność muzeów w Polsce w 2024 roku – analiza i dane

30 kwietnia 2025

POLECAMY RÓWNIEŻ

Polska przed 1939 r. i po 1945 r. – porównanie najważniejszych wskaźników

Polska przed 1939 r. i po 1945 r. – porównanie najważniejszych wskaźników

10 lutego 2023
Spożycie alkoholu w Europie

Spożycie alkoholu w Europie

20 listopada 2022
Podziały administracyjne Polski 1946 – 1998 – mapy

Czy czeka nas powrót do 49 województw? Jak kształtował się podział administracyjny Polski.

20 lipca 2020
Zabójstwa w Europie

Zabójstwa w Europie

2 września 2020
Liczba osób LGBT w Europie i w Polsce

Liczba osób LGBT w Europie i w Polsce

29 września 2020
  • O Portalu
  • Polityka Cookies
  • Polityka prywatności
  • Kontakt z redakcją

InfoImagine. Copyright © 2021. Wszelkie prawa zastrzeżone

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Brak wyników
Wyświetl wszystkie wyniki
  • Ludność
    • Polityka
    • Edukacja
    • Nauka
    • Kultura
  • Gospodarka
    • Przemysł
    • Energia
    • Budownictwo
    • Handel
    • Rolnictwo
    • Obronność
    • Transport
  • Warunki życia
  • Zdrowie
  • Technologie
  • Środowisko
  • Słownik pojęć
  • Wielkości i wskaźniki

InfoImagine. Copyright © 2021. Wszelkie prawa zastrzeżone

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?