Portal Statystyczny
  • Ludność
    • Warunki życia
    • Polityka
    • Edukacja
    • Zdrowie
    • Nauka
    • Kultura
  • Gospodarka
    • Przemysł
    • Energia
    • Budownictwo
    • Handel
    • Rolnictwo
    • Transport
  • Technologie
  • Środowisko
  • Obronność
  • Słownik pojęć
  • Wielkości i wskaźniki
No Result
View All Result
  • Ludność
    • Warunki życia
    • Polityka
    • Edukacja
    • Zdrowie
    • Nauka
    • Kultura
  • Gospodarka
    • Przemysł
    • Energia
    • Budownictwo
    • Handel
    • Rolnictwo
    • Transport
  • Technologie
  • Środowisko
  • Obronność
  • Słownik pojęć
  • Wielkości i wskaźniki
No Result
View All Result
Portal Statystyczny
No Result
View All Result
Home Środowisko

Spaliny emitowane przez stare samochody trują Polaków

3 grudnia 2020
Środowisko, Transport, Zdrowie
Poleć na FacebookuUdostępnij na Twitterze

W Polsce, przy wykorzystaniu funduszy unijnych, znacznie ograniczono w ostatniej dekadzie zanieczyszczenia powietrza emitowane przez przemysł i energetykę, głównie ze względu na wymagania wprowadzone dla tego sektora na poziomie prawodawstwa unijnego. Brakuje natomiast kluczowych rozwiązań prawnych, które umożliwiłyby ograniczanie użytkowania najbardziej szkodliwych dla środowiska samochodów i obniżenie zanieczyszczenia tlenkami azotu, występujące szczególnie w dużych miastach, przy głównych arteriach komunikacyjnych.

Ograniczeniu negatywnego wpływu transportu na środowisko nie sprzyja rosnąca liczba pojazdów na drogach. Od przystąpienia Polski do UE liczba użytkowanych w Polsce samochodów wzrosła ponad dwukrotnie (zarejestrowano 13,3 mln używanych pojazdów pochodzących z importu), a brak polityki podatkowej zachęcającej do zakupu nowych samochodów lub spełniających wyższe normy ekologiczne skutkuje tym, że zarejestrowane w tym okresie pojazdy to w większości używane samochody importowane (obowiązujące od 1 stycznia 2020 r. zmiany – obniżka o 50 proc. wysokości stawki akcyzy na samochody dotyczą jedynie samochodów osobowych o napędzie hybrydowym, przy czym nadal stawka akcyzy nie jest uzależniona od poziomu emisji spalin (normy Euro), typu pojazdu oraz rodzaju paliwa).

Zmotoryzowana Polska

Pojazdy zarejestrowane w Polsce. Źródło: Opracowanie własne NIK na podstawie danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR.

Specyfiką Polski jest duża, corocznie rosnąca liczba pojazdów na mieszkańców (580 pojazdów na 1000 mieszkańców), która dwukrotnie przekracza wskaźniki dla np. tak wysoko rozwiniętych państw jak Niemcy, czy Austria (ok. 300 pojazdów na 1000 mieszkańców). W dodatku Polska ma jeden z najwyższych odsetków samochodów powyżej 10 lat (ok. 73 proc) w Unii Europejskiej, a wiek 35 proc. aut przekracza aż 20 lat. Stąd tak istotna dla poprawy jakości powietrza jest skuteczność systemu badań pojazdów podczas ich dopuszczania do ruchu.

Zobacz także

Eurostat: finansowanie polskiej służby zdrowia na tle krajów europejskich

Eurostat: finansowanie polskiej służby zdrowia na tle krajów europejskich

2 grudnia 2020
Jak zanieczyszczone jest powietrze w Polsce? Pokazuje to najnowszy raport Europejskiej Agencji Środowiska

Jak zanieczyszczone jest powietrze w Polsce? Pokazuje to najnowszy raport Europejskiej Agencji Środowiska

25 listopada 2020

Średni wiek użytkowanego samochodu osobowego w Polsce wynosi blisko 15 lat

Struktura wiekowa samochodów osobowych w Europie. Źródło: opracowanie własne NIK na podstawie danych Eurostat.

Konsekwencje dla życia i zdrowia

Według danych Policji w 2019 r. na polskich drogach zginęło blisko 3 tys. osób. Z kolei z raportu Europejskiej Agencji Środowiska z tego samego roku wynika, że z powodu zanieczyszczenia środowiska w Europie co roku dochodzi do ponad 400 tys. przedwczesnych zgonów, w tym w Polsce ponad 40 tys. rocznie. Oznacza to, że wskutek zanieczyszczenia powietrza przedwcześnie umiera w Polsce ponad 10 razy więcej osób niż wskutek wypadków drogowych. Długotrwałe narażenie na substancje smogowe podrażnia nasze płuca, które tracą swoją pojemność i stają się mniej odporne (częściej zmagamy się z dusznicą bolesną, arytmią czy astmą). W konsekwencji jesteśmy również bardziej narażeni na ciężki przebieg COVID-19.

W dużych miastach to właśnie toksyczne spaliny mają znaczący wpływ na liczbę przedwczesnych śmierci. Substancje zawarte w spalinach pojazdów są dużo bardziej szkodliwe niż zanieczyszczenia pochodzące z przemysłu ze względu na to, że rozprzestrzeniają się w bezpośrednim sąsiedztwie ludzi, w wysokich stężeniach oraz na niewielkich wysokościach. W centrach dużych miast, w których utrudnione jest wprowadzenie rozwiązań umożliwiających zapewnienie płynności ruchu pojazdów, wpływ zanieczyszczeń z transportu na jakość powietrza może być nawet większy, zwłaszcza w przypadku stężeń dwutlenku azotu (NO₂). Z przeprowadzonych badań, wynika, że w Warszawie i Krakowie wpływ ten szacowany jest na ok. 75 proc.

Tagi: motoryzacjazdrowie

Podobne artykuły

Polskie miasta a jakość powietrza
Środowisko

Polskie miasta a jakość powietrza

18 stycznia 2021
Polacy przyzwyczaili się do pandemii? Liczba ofiar koronawirusa wzrosła, zainteresowanie pandemią zmalało
Zdrowie

Polacy przyzwyczaili się do pandemii? Liczba ofiar koronawirusa wzrosła, zainteresowanie pandemią zmalało

8 stycznia 2021
Eurostat: finansowanie polskiej służby zdrowia na tle krajów europejskich
Zdrowie

Eurostat: finansowanie polskiej służby zdrowia na tle krajów europejskich

2 grudnia 2020
Kolejny artykuł
Unijne pieniądze w Polsce, saldo rozliczeń ponad 122 mld euro – dane Ministerstwa Finansów

Unijne pieniądze w Polsce, saldo rozliczeń ponad 122 mld euro - dane Ministerstwa Finansów

Polska największym producentem buraków (ćwikłowych) w UE [CIEKAWOSTKA]

Polska największym producentem buraków (ćwikłowych) w UE [CIEKAWOSTKA]

Najnowsze w serwisie

Oszczędności nie są mocną stroną Polaków

Oszczędności nie są mocną stroną Polaków

20 stycznia 2021
Polskie miasta a jakość powietrza

Polskie miasta a jakość powietrza

18 stycznia 2021
Polacy przyzwyczaili się do pandemii? Liczba ofiar koronawirusa wzrosła, zainteresowanie pandemią zmalało

Polacy przyzwyczaili się do pandemii? Liczba ofiar koronawirusa wzrosła, zainteresowanie pandemią zmalało

8 stycznia 2021

Polecamy także

  • Odsetek wiernych uczestniczących w mszach świętych w Polsce

    Odsetek wiernych uczestniczących w mszach świętych w Polsce

    980 udostępnień
    Udostępnij 980 Tweetnij 0
  • Czy czeka nas powrót do 49 województw? Jak kształtował się podział administracyjny Polski.

    22 udostępnień
    Udostępnij 22 Tweetnij 0
  • Spożycie alkoholu w Europie

    17 udostępnień
    Udostępnij 17 Tweetnij 0
  • Zakażenia koronawirusem w Europie wg NUTS-2

    235 udostępnień
    Udostępnij 235 Tweetnij 0
  • Wojsko Polskie w liczbach – jaki jest potencjał polskiej armii?

    57 udostępnień
    Udostępnij 57 Tweetnij 0
  • O Portalu Statystycznym
  • Polityka Cookies
  • Polityka prywatności
  • Kontakt z redakcją

© 2020 InfoImagine PortalStatystyczny.pl - newsy, liczby, wykresy i mapy

No Result
View All Result
  • Ludność
    • Warunki życia
    • Polityka
    • Edukacja
    • Zdrowie
    • Nauka
    • Kultura
  • Gospodarka
    • Przemysł
    • Energia
    • Budownictwo
    • Handel
    • Rolnictwo
    • Transport
  • Technologie
  • Środowisko
  • Obronność
  • Słownik pojęć
  • Wielkości i wskaźniki

© 2020 InfoImagine PortalStatystyczny.pl - newsy, liczby, wykresy i mapy

×

Polub nas na Facebooku!

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej