• O Portalu
  • Polityka Cookies
  • Polityka prywatności
  • Kontakt z redakcją
sobota, 17 maja, 2025
  • Zaloguj
Portal Statystyczny
Brak wyników
Wyświetl wszystkie wyniki
  • Ludność
    • Polityka
    • Edukacja
    • Nauka
    • Kultura
  • Gospodarka
    • Przemysł
    • Energia
    • Budownictwo
    • Handel
    • Rolnictwo
    • Obronność
    • Transport
  • Warunki życia
  • Zdrowie
  • Technologie
  • Środowisko
  • Słownik pojęć
  • Wielkości i wskaźniki
  • Ludność
    • Polityka
    • Edukacja
    • Nauka
    • Kultura
  • Gospodarka
    • Przemysł
    • Energia
    • Budownictwo
    • Handel
    • Rolnictwo
    • Obronność
    • Transport
  • Warunki życia
  • Zdrowie
  • Technologie
  • Środowisko
  • Słownik pojęć
  • Wielkości i wskaźniki
Brak wyników
Wyświetl wszystkie wyniki
Portal Statystyczny
Brak wyników
Wyświetl wszystkie wyniki
Home Transport

Transport rzeczny w Polsce na mieliźnie

25 maja 2023
Transport
Poleć na FacebookuUdostępnij na Twitterze

Podczas, gdy w krajach Unii Europejskiej rośnie rola przewozów wodnym transportem śródlądowym, w Polsce tendencja jest odwrotna. Wpływ na to ma m.in. zmniejszająca się długość śródlądowych dróg wodnych i wieloletnie zaniedbania inwestycyjne na nich. Przez wiele lat nie udało się stworzyć systemu finansowania inwestycji dotyczących modernizacji śródlądowych dróg wodnych ani zakończyć prac nad wieloletnimi programami rozwoju tych dróg na Odrze i Wiśle.

Od wielu lat Unia Europejska promuje rozwój transportu intermodalnego, kolejowego i śródlądowego, który jest przyjaźniejszy dla środowiska niż transport samochodowy. W marcu 2011 r. Komisja Europejska opublikowała białą księgę, w której jako nadrzędny cel określono stworzenie do 2050 r. jednolitego europejskiego obszaru transportu. W jednym z celów szczegółowych założono, że do 2030 roku 30 proc., a do 2050 roku ponad 50 proc. transportu towarów na odległościach ponad 300 km powinno odbywać się środkami transportu innymi niż drogowy (transport wodny lub kolejowy). Ułatwieniem w jego osiągnięciu ma być stworzenie efektywnych, ekologicznych korytarzy transportowych, co wymaga jednak rozbudowy stosownej infrastruktury.

Przewaga transportu śródlądowego – niższe koszty

Źródło: Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej

Do zalet wodnego transportu śródlądowego należą: małe zużycie energii, niska emisja zanieczyszczeń powietrza, możliwość zmniejszenia zatłoczenia na drogach wskutek możliwości przejęcia przewozów transportu samochodowego oraz niższe koszty zewnętrzne. Przy tym ważnym atutem śródlądowego transportu wodnego jest też duża ładowność i masowość floty rzecznej. Jeden duży statek rzeczny lub zestaw pchany może zastąpić nawet kilkadziesiąt samochodów, przyczyniając się do zmniejszenia zatłoczenia na drogach i poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Chcesz zlecić usługi transportowe?

Transport rzeczny w Polsce

Tymczasem w Polsce w 2015 r. transportem drogowym przewieziono 83,5 proc. towarów, transportem kolejowym 12,4 proc., a śródlądowym transportem wodnym zaledwie 0,7 proc.

Podczas, gdy przeciętnie w krajach Unii Europejskiej przewozy wodnym transportem śródlądowym rosną, w Polsce następuje ich systematyczny spadek oraz zmniejsza się długość śródlądowych dróg wodnych.

WyszczególnienieRok
1980
Rok
1990
Rok
2000
Rok
2010
Rok
2017
Przewozy ładunków w mln ton22,21410,45,15,8
Długość śródlądowych dróg wodnych w km4 0403 9973 8133 6593 654

Źródło: opracowanie NIK na podstawie danych GUS.

Sieć dróg wodnych w Polsce

Krajowa sieć dróg wodnych nie tworzy jednolitego układu komunikacyjnego, lecz zbiór odrębnych i różnych jakościowo szlaków żeglownych. Polskie śródlądowe drogi wodne charakteryzują się jednak niskimi parametrami eksploatacyjnymi. Zdecydowaną większość stanowią drogi o znaczeniu regionalnym (klasy: I, II i III), których łączna długość w 2017 r. wynosiła 3440 km. Łączna długość dróg o znaczeniu międzynarodowym (klasy IV i V) wynosiła zaledwie 214 km, tj. 5,9 proc. łącznej długości szlaków żeglownych w naszym kraju.

Po lewej Odrzańska Droga Wodna (E-30), po prawej Droga wodna rzeki Wisły (część drogi E-40)

Źródło: „Założenia do  planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w  Polsce na  lata 2016–2020 z  perspektywą do roku 2030”

Podstawowe znaczenie dla przewozów towarowych żeglugą śródlądową ma tzw. Odrzańska Droga Wodna (rzeka Odra wraz z Kanałem Gliwickim), obsługująca ok. 80 proc. przewozów towarowych w ruchu krajowym. Szlak ten charakteryzuje się jednak różnorodnością warunków nawigacyjnych. Z kolei na Wiśle istnieją trzy niepołączone ze sobą odcinki o parametrach dróg międzynarodowych, tj. w okolicach Krakowa o długości 37,5 km, od Płocka do Włocławka o długości 55 km oraz odcinek Martwej Wisły o długości 11,5 km.

Jeden z priorytetów rozwoju żeglugi śródlądowej w Polsce – połączenie Odra–Wisła–Zalew Wiślany i Warszawa–Brześć (E-70 i E-40).

Źródło: „Założenia do  planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w  Polsce na  lata 2016–2020 z  perspektywą do roku 2030”.

Źródło: NIK

Tagi: rzekitransport
Poprzedni artykuł

Liczba osób LGBT w Europie i w Polsce

Kolejny artykuł

Życie po 65-tce w różnych regionach Europy

Podobne artykuły

Transport

Historia floty w jednym miejscu – jak kontrolować koszty i stan techniczny?

przez redakcja
25 kwietnia 2025
Transport

Czy rozliczanie czasu pracy kierowców zgodnie z przepisami jest skomplikowane?

przez redakcja
23 kwietnia 2025
Narzędzia niezbędne w magazynach
Przemysł

Narzędzia niezbędne w magazynach

przez redakcja
5 lutego 2025
Kolejny artykuł
Życie po 65-tce w różnych regionach Europy

Życie po 65-tce w różnych regionach Europy

Prosty kreator wirtualnych spacerów Prosty kreator wirtualnych spacerów Prosty kreator wirtualnych spacerów

NAJNOWSZE W SERWISIE

Kraje UE na drodze do zielonej transformacji: Nowy raport Eurostatu o energii odnawialnej
Energia

Kraje UE na drodze do zielonej transformacji: Nowy raport Eurostatu o energii odnawialnej

przez redakcja
15 maja 2025
0

Energia odnawialna odgrywa coraz większą rolę w budowaniu zrównoważonej przyszłości. Według najnowszego raportu Eurostatu, opublikowanego 15 maja 2025 roku, w 2022...

Czytaj więcejDetails
Rosja nadal zarabia 61 mln EUR dziennie na eksporcie ropy, gazu i uranu do krajów UE

Rosja nadal zarabia 61 mln EUR dziennie na eksporcie ropy, gazu i uranu do krajów UE

15 maja 2025
Gęstość zaludnienia na obszarach wiejskich w Polsce – analiza na podstawie danych GUS

Gęstość zaludnienia na obszarach wiejskich w Polsce – analiza na podstawie danych GUS

12 maja 2025
Co warto wiedzieć o współpracy z ekspertem kredytowym? 6 porad!

Co warto wiedzieć o współpracy z ekspertem kredytowym? 6 porad!

8 maja 2025
18 maja 2019 r. zapraszamy na Noc w GUS

Działalność muzeów w Polsce w 2024 roku – analiza i dane

30 kwietnia 2025

POLECAMY RÓWNIEŻ

Polska przed 1939 r. i po 1945 r. – porównanie najważniejszych wskaźników

Polska przed 1939 r. i po 1945 r. – porównanie najważniejszych wskaźników

10 lutego 2023
Podziały administracyjne Polski 1946 – 1998 – mapy

Czy czeka nas powrót do 49 województw? Jak kształtował się podział administracyjny Polski.

20 lipca 2020
Spożycie alkoholu w Europie

Spożycie alkoholu w Europie

20 listopada 2022
Zabójstwa w Europie

Zabójstwa w Europie

2 września 2020
Liczba osób LGBT w Europie i w Polsce

Liczba osób LGBT w Europie i w Polsce

29 września 2020
  • O Portalu
  • Polityka Cookies
  • Polityka prywatności
  • Kontakt z redakcją

InfoImagine. Copyright © 2021. Wszelkie prawa zastrzeżone

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Brak wyników
Wyświetl wszystkie wyniki
  • Ludność
    • Polityka
    • Edukacja
    • Nauka
    • Kultura
  • Gospodarka
    • Przemysł
    • Energia
    • Budownictwo
    • Handel
    • Rolnictwo
    • Obronność
    • Transport
  • Warunki życia
  • Zdrowie
  • Technologie
  • Środowisko
  • Słownik pojęć
  • Wielkości i wskaźniki

InfoImagine. Copyright © 2021. Wszelkie prawa zastrzeżone

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?