Dwukrotny wzrost PKB na mieszkańca w ciągu ostatnich 15 lat był wielkim osiągnięciem Polski. Wzrost ten wspierały fundusze Unii Europejskiej – bez nich skumulowany PKB za okres naszego członkostwa byłby o 2 proc. niższy.
Od wejścia do Unii Europejskiej, w ramach funduszy unijnych do Polski napłynęły środki o łącznej wartości 164 mld euro, czyli stanowiące prawie dwukrotność rocznego budżetu naszego kraju. W tym samym czasie do Brukseli odprowadziliśmy ponad 53 miliardy euro.
Dla ekonomistów jest oczywiste, że fundusze strukturalne, dopłaty bezpośrednie do rolnictwa i fundusze na rozwój regionów wiejskich, aczkolwiek ważne, nie są decydującym czynnikiem modernizacji polskiej gospodarki w ostatnich 15 latach.
Od maja 2004 roku do końca marca 2019 roku do Polski napłynęły z Unii transfery w wysokości 163,664 mld euro. Przyjmując w pewnym uproszczeniu, że w tym czasie skumulowany PKB Polski wyniosło 5.500 mld euro (dane Eurostatu PKB według bieżących cen rynkowych) środki unijne stanowiły około 3 proc. PKB.
W ciągu 15 lat (licząc do końca marca 2019 roku) Polska wpłaciła do budżetu UE 53,681 mld euro, a więc netto pozyskaliśmy fundusze wartości 109,993 mld euro, co stanowiło 2 proc. skumulowanego PKB. Bez obecności w Unii nasz PKB byłby więc niższy o 2 proc.
Transfery finansowe wg Ministerstwa finansów
Z kolei z zestawienia przygotowanego przez Ministerstwo Finansów można się dowiedzieć, że od początku członkostwa wpłaciliśmy do unijnej kasy 53 mld euro. Saldo rozliczeń pomiędzy Polską a UE wynosi więc ok. 110 mld euro.
Ważniejszy był jednak efekt podażowy funduszy unijnych.
Fundusze przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury, ale także na podniesienie dochodów rolników. Budowa infrastruktury wpływała na wzrost gospodarczy, zarówno od strony popytu, jak i podaży. Jedną z ważnych barier polskiej gospodarki był (i do pewnego stopnia wciąż jest) słaba sieć komunikacyjna. Fundusze Europejskie pozwoliły tę barierę obniżyć. W ciągu 15 lat wybudowano ponad 1000 km autostrad i ponad 2000 km dróg ekspresowych.
Środki unijne wspierały też budowę obwodnic wokół miast, co również przyczyniło się do przyspieszenia komunikacji. Za pieniądze unijne zmodernizowano lub zbudowano kilka tysięcy kilometrów torów kolejowych, zakupiono nowoczesne pociągi Pendolino oraz kilka tysięcy autobusów, tramwajów i trolejbusów. Wymienienie wszystkich ważnych inwestycji infrastrukturalnych, finansowanych funduszami Unii Europejskiej zajęłoby setki stron.