W 2022 r. w krajach UE-27 i Wielkiej Brytanii funkcjonowało 320 stref czystego transportu*, o 40 proc. więcej niż w 2019 r.
*w artykule odnosimy się do najszerszej kategorii, czyli tzw. „Low emission Zones”. Niektóre kraje Europy, jak Wielka Brytania, Francja czy Holandia ustanowiły także strefy o ostrzejszych ograniczeniach – tzw. „Zero Emission Zones
Najwięcej stref czystego transportu funkcjonuje we Włoszech (178), Niemczech (78), Wielkiej Brytanii (17) i Holandii (14). W latach 2023-2025 liczba stref czystego transportu w UE-27 i Wielkiej Brytanii wzrośnie o ponad 58 proc. Główną siłą napędową zwiększenia liczby stref do 507 będą nowe przepisy we Francji i Hiszpanii, które spowodują wzrost liczby stref czystego transportu do odpowiednio z 8 do 42 i z 3 do 149 w tych państwach. We Francji ustanowienie strefy czystego transportu jest wymagane przepisami dla każdego miasta liczącego więcej niż 150 tys. mieszkańców, a w Hiszpanii taki obowiązek istnieje w każdym mieście powyżej 50 tys. mieszkańców.
Badanie przeprowadzone w 69 niemieckich miastach szacuje, że strefy czystego transportu przyczyniły się do spadku pacjentów z chorobami układu krążenia o 2-3 proc. W przypadku pacjentów w wieku powyżej 65 lat i osób z chorobami naczyń mózgowych efekt ten był jeszcze silniejszy i wahał się między 7 proc. a niemal 13 proc. Wprowadzenie stref czystego transportu mogło przynieść już nawet 4,4 mld EUR oszczędności dla niemieckiego systemu ochrony zdrowia. Do podobnych wniosków doszli także naukowcy z Wielkiej Brytanii, analizując obecne badania stref czystego transportu na całym świecie, i wskazali na spadek zachorowalności na choroby serca i układu krążenia. Także badanie skutków wprowadzenia w 2003 r. stref czystego transportu w Tokio wskazują na istotny spadek zgonów spowodowanych chorobami układu oddechowego (o 22 proc.) w tym raka płuc (5 proc.).
Liczba stref czystego transportu w krajach UE i Wielkiej Brytanii w 2022 r. oraz deklaracje państw dotyczące ich wprowadzenia do 2025 r.
W Polsce jak dotąd 2 miasta zdecydowały się wprowadzić strefy czystego transportu: Warszawa i Kraków.
Oba miasta przyjęły przepisy, na mocy których do centrów miast od połowy 2024 r. nie będą mogły wjeżdżać samochody nie spełniające norm środowiskowych. Ograniczenia będą wprowadzane stopniowo – w Warszawie początkowo obejmą one tylko samochody benzynowe nie spełniające normy Euro 2 lub wyżej (wyprodukowane przed 1997 r.) i samochody z silnikiem diesel, które nie spełniają co najmniej normy Euro 4 (wyprodukowane przed 2006 r.). Zainteresowanie wprowadzeniem stref czystego transportu wykazują też inne polskie miasta w tym Wrocław, Łódź i Rzeszów.