• O Portalu
  • Polityka Cookies
  • Polityka prywatności
  • Kontakt z redakcją
poniedziałek, 27 marca, 2023
  • Zaloguj
Portal Statystyczny
Brak wyników
Wyświetl wszystkie wyniki
  • Ludność
    • Polityka
    • Edukacja
    • Nauka
    • Kultura
  • Gospodarka
    • Przemysł
    • Energia
    • Budownictwo
    • Handel
    • Rolnictwo
    • Obronność
    • Transport
  • Warunki życia
  • Zdrowie
  • Technologie
  • Środowisko
  • Słownik pojęć
  • Wielkości i wskaźniki
  • Ludność
    • Polityka
    • Edukacja
    • Nauka
    • Kultura
  • Gospodarka
    • Przemysł
    • Energia
    • Budownictwo
    • Handel
    • Rolnictwo
    • Obronność
    • Transport
  • Warunki życia
  • Zdrowie
  • Technologie
  • Środowisko
  • Słownik pojęć
  • Wielkości i wskaźniki
Brak wyników
Wyświetl wszystkie wyniki
Portal Statystyczny
Brak wyników
Wyświetl wszystkie wyniki
Home Gospodarka

Centralny Port Komunikacyjny w liczbach i na mapach

8 czerwca 2020
Gospodarka, Transport
Poleć na FacebookuUdostępnij na Twitterze

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3.000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Inwestycja ma umożliwić stworzenie ponad 150 tys. nowych miejsc pracy. W rejonie CPK powstanie Airport City, w skład którego wejdą m.in. obiekty targowokongresowe, konferencyjne i biurowe. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa, zaliczając się do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju.

Regionalne lotniska w Polsce

Od 2004 roku mamy do czynienia z bezprecedensowym wzrostem lotniczych przewozów pasażerskich w Polsce (skumulowany średnioroczny wzrost (CAGR) wyniósł 11,9% w okresie 2004-2016) wraz ze wszystkim tego konsekwencjami gospodarczymi i społecznymi. Na to korzystne zjawisko wpływają wzrost gospodarczy, rozwój infrastruktury lotniczej (rozbudowa istniejących i budowa nowych portów lotniczych w szczególności lokalnych)
i zwiększająca się dostępność usług lotniczych zarówno w aspekcie geograficznym (dostęp do wielu lotnisk), jak i ekonomicznym (spadek cen przewozów).

Liczba pasażerów obsłużonych przez porty lotnicze w Polsce w latach 2016-2017 [mln PAX]

Źródło: Analiza PwC na podstawie danych ULC oraz danych jednostkowych dla portów lotniczych

Wraz z tym trendem rośnie znaczenie portów regionalnych – w roku 2016 obsłużyły 62% łącznego ruchu w Polsce. Wzrost liczby pasażerów obsługiwanych przez porty regionalne nie jest jedynym elementem stanowiącym o wadze tego segmentu rynku lotniczego.

Największe porty przesiadkowe w Europie w 2018

Źródło: Zarządcy portów lotniczych

Lokalizacja CPK

Centralny Port Komunikacyjny jest lokalizowany w układzie komunikacyjnym pomiędzy Warszawą i Łodzią, który w tym regionie jest szczególnie dobrze rozwinięty. Przechodzą przez niego główne linie kolejowe krajowe i międzynarodowe. Na północ od założonej lokalizacji CPK przebiega linia nr 3 z Warszawy do Poznania a na południe linia nr 1 do Katowic i Łodzi. Obie linie są obecnie obsługiwane przez pociągi pasażerskie, zarówno dalekobieżne, jak i lokalne, z prędkością do 160 km/h.

Układ pasów startowych CPK

Pasy startowe powinny być założone na kierunku Wschód- Zachód, więc przyjęto, że stacja będzie położona wzdłuż korytarza przewidywanego dla linii KDP „Igrek”.

Prawdopodobny tzw. wariant 1 zakłada budowę jednopoziomowej stacji i przejście przez nią wszystkich kierunków KDP, przy założeniu odwracania biegu pociągów grupy Katowice/Kraków-Toruń/ Gdańsk (których większość powinna obsługiwać lotnisko).

Mieszkańcy okolicznych miejscowości boją się hałasu

Mający powstać w Baranowie Centralny Port Komunikacyjny to gorący temat w okolicznych gminach.

Źródło: SISKOM

To, czy samoloty będą startować i lądować nad Milanówkiem, Grodziskiem Mazowieckim, Sochaczewem czy Brwinowem zależy od układu pasów startowych, których początkowo ma być dwa, z możliwością dobudowania kolejnych dwóch. Pasy startowe mają mieć układ zgodny z różą wiatrów ale ich kierunek nie jest jeszcze oficjalnie ustalona.

Dostępność komunikacyjna CPK – ważne koleje dużych prędkości

Obecna sieć kolejowa w Polsce, z punktu widzenia potrzeb ruchu dalekobieżnego charakteryzuje się zbyt niskimi parametrami technicznymi w stosunku do wymagań w zakresie zapewnienia odpowiedniej konkurencyjności kolei. Nawet po zakończeniu realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2023 r. średnia prędkość handlowa pociągów z Warszawy do największych ośrodków miejskich będzie wynosić ok. 100 km/godz. Czasy podróży z Warszawy do najbardziej interesujących z punktu widzenia rynku lotniczego aglomeracji liczących ponad 500 tys. mieszkańców tj. Krakowa, Katowic, Wrocławia, Poznania, aglomeracji trójmiejskiej, będą wynosić zasadniczo od 2,5 do 3,5 godziny. Należy wziąć pod uwagę, że Polska jest stosunkowo rozległym krajem, ale o kształcie wpisującym się w okrąg o średnicy ok. 800 km, co sprzyja obsłudze planowanego portu lotniczego koleją pod warunkiem, że prędkość handlowa pociągów będzie rzędu 200 km/godz.

Zakładany obszar dostępności Warszawy

Planowany w Polsce system Kolei Dużych Prędkości (250-300 km/h) będzie wykorzystywał nowobudowane linie dużych prędkości oraz modernizowane linie konwencjonalne. System ten obejmie większość dużych miast i regionów w Polsce, w sumie ponad 15 mln mieszkańców.

Tagi: Centralny POrt KOmunikacyjnyCPKLotnictwotransport
Poprzedni artykuł

Afroamerykanie w USA

Kolejny artykuł

Śmiertelność w Polsce podczas pandemii koronawirusa

Podobne artykuły

Najważniejsze zasady dotyczące czasu pracy kierowców
Gospodarka

Najważniejsze zasady dotyczące czasu pracy kierowców

przez redakcja
24 marca 2023
Co to jest koszyk inflacyjny. Jak GUS liczy inflację – zmiany w 2023 roku
Gospodarka

Co to jest koszyk inflacyjny. Jak GUS liczy inflację – zmiany w 2023 roku

przez redakcja
22 marca 2023
Wpływ uchodźców z Ukrainy na unijną i polską gospodarkę
Gospodarka

Wpływ uchodźców z Ukrainy na unijną i polską gospodarkę

przez redakcja
7 marca 2023
Kolejny artykuł
Śmiertelność w Polsce podczas pandemii koronawirusa

Śmiertelność w Polsce podczas pandemii koronawirusa

Darmowy kreator wirtualnych spacerów Darmowy kreator wirtualnych spacerów Darmowy kreator wirtualnych spacerów

NAJNOWSZE W SERWISIE

Najważniejsze zasady dotyczące czasu pracy kierowców
Gospodarka

Najważniejsze zasady dotyczące czasu pracy kierowców

przez redakcja
24 marca 2023
0

W zawodzie kierowcy samochodu ciężarowego - i nie tylko! - ogromnie istotny jest czas pracy. Nie może on być na tyle...

Czytaj więcej
Kiedy plastyka brzucha jest dobrym wyborem?

Kiedy plastyka brzucha jest dobrym wyborem?

24 marca 2023
Kościół katolicki – ilu Polaków bierze udział niedzielnych w mszach?

Kościół katolicki – ilu Polaków bierze udział niedzielnych w mszach?

24 marca 2023
Brama ogrodzeniowa – przesuwna czy rozwierana?

Brama ogrodzeniowa – przesuwna czy rozwierana?

24 marca 2023
Co to jest koszyk inflacyjny. Jak GUS liczy inflację – zmiany w 2023 roku

Co to jest koszyk inflacyjny. Jak GUS liczy inflację – zmiany w 2023 roku

22 marca 2023

POLECAMY RÓWNIEŻ

Polska przed 1939 r. i po 1945 r. – porównanie najważniejszych wskaźników

Polska przed 1939 r. i po 1945 r. – porównanie najważniejszych wskaźników

10 lutego 2023
Spożycie alkoholu w Europie

Spożycie alkoholu w Europie

20 listopada 2022
Podziały administracyjne Polski 1946 – 1998 – mapy

Czy czeka nas powrót do 49 województw? Jak kształtował się podział administracyjny Polski.

20 lipca 2020
Liczba osób LGBT w Europie i w Polsce

Liczba osób LGBT w Europie i w Polsce

29 września 2020
Tragiczne statystyki. Coraz więcej dzieci odbiera sobie życie w Polsce

Tragiczne statystyki. Coraz więcej dzieci odbiera sobie życie w Polsce

8 lutego 2022
  • O Portalu
  • Polityka Cookies
  • Polityka prywatności
  • Kontakt z redakcją

InfoImagine. Copyright © 2021. Wszelkie prawa zastrzeżone

Brak wyników
Wyświetl wszystkie wyniki
  • Ludność
    • Polityka
    • Edukacja
    • Nauka
    • Kultura
  • Gospodarka
    • Przemysł
    • Energia
    • Budownictwo
    • Handel
    • Rolnictwo
    • Obronność
    • Transport
  • Warunki życia
  • Zdrowie
  • Technologie
  • Środowisko
  • Słownik pojęć
  • Wielkości i wskaźniki

InfoImagine. Copyright © 2021. Wszelkie prawa zastrzeżone

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej