Umiejętne zarządzanie danymi wpływa na efektywność, innowacyjność i konkurencyjność przedsiębiorstwa. Analiza informacji zbieranych od klientów czy kontrahentów pomaga w podejmowaniu świadomych decyzji biznesowych i realizacji strategicznych celów. Coraz więcej firm ma tego świadomość, dlatego poszukuje do swojego zespołu analityka danych. Na czym polega praca tego specjalisty? Wiele zależy od sektora, w którym działa dane przedsiębiorstwo. Analizujemy zadania osoby zatrudnionej na stanowisko Business Analytics w 4 obszarach rynku.
Dlaczego umiejętne zarządzanie danymi jest tak ważne dla funkcjonowania firmy?
Coraz częściej mówi się o tym, że dane to najważniejsza waluta XXI wieku. Firmy, które chcą zachować konkurencyjność w zglobalizowanym i zdigitalizowanym świecie, muszą nauczyć się nie tylko, w jaki sposób je pozyskiwać, ale także, jak je analizować i wykorzystywać do realizacji celów biznesowych.
Właściwe zarządzanie danymi ułatwia wprowadzanie innowacji i rozwijanie dotychczasowych produktów bądź usług. To pozwala firmie na jeszcze lepsze zrozumienie potrzeb klientów, co przekłada się na budowanie lojalności konsumenckiej. Kolejnym elementem, o którym warto wspomnieć w kontekście gromadzenia danych, jest zwiększenie efektywności i redukcja kosztów operacyjnych. Analiza danych pomaga także w prognozowaniu trendów oraz badaniu przyszłych potrzeb rynku. Dysponując wiedzą o zrachowaniach konsumentów i zmianach na rynkach, można jeszcze lepiej planować produkcję i sprzedaż, budując w ten sposób przewagę konkurencyjną.
Kim jest analityk biznesowy i jaka jest jego rola w zespole?
Analityk biznesowy to specjalista, którego głównym zadaniem jest analiza dużych zbiorów danych – finansowych, marketingowych, logistycznych i in., pochodzących z różnych źródeł, przede wszystkim od klientów i kontrahentów.
Praca jako analityk biznesowy ma wpływ na funkcjonowanie całego przedsiębiorstwa. Na podstawie przedstawionych przez niego raportów firma może tworzyć nowe strategie działania w wielu obszarach – reklamy, produkcji, księgowości i in.
Praca analityka biznesowego w 4 wybranych obszarach rynku
Obowiązki osoby zatrudnionej na stanowisku analityka biznesowego będą się różnić głównie od charakteru branży, w której działa dana firma.
Finanse i bankowość
Analitycy biznesowi, działający w sektorze finansowym, zajmują się głównie dwoma obszarami: analizą ryzyka (kredytowego czy inwestycyjnego), a także optymalizacją portfela inwestycyjnego.
E-commerce
Analitycy biznesowi, pracujący w sektorze e-commerce, skupiają się na analizie danych dotyczących konwersji (czyli tego, ile osób dokonało zakupu, zapisało się do newslettera czy wypełniło formularz rejestracyjny). Gromadzą informacje dotyczące działania użytkowników na stronie internetowej, co jest wykorzystywane do poprawy customer experience i personalizacji procesów zakupowych.
IT
Specjaliści ds. analizy danych, którzy są zatrudnieni w firmach z branży telekomunikacyjnej, gromadzą i analizują dane dotyczące analizy zachowań użytkowników na stronie internetowej bądź w aplikacji mobilnej. W ten sposób przyczyniają się do usprawnienia wielu procesów IT, co wpływa na poprawę wydajności pracy i redukcję kosztów.
Produkcja i logistyka
Osoby zatrudnione jako analitycy biznesowi w firmie z branży produkcyjnej lub transportowej gromadzą dane m.in. na temat przepływu towarów w magazynie czy rutynowych przeglądów konserwacyjnych. Ich praca wspiera optymalizację łańcucha dostaw.
Niezależnie od branży rolą analityka biznesowego jest przede wszystkim właściwe interpretowanie danych, identyfikacja potencjalnych problemów i wspieranie procesów decyzyjnych, które zapadają na najwyższym szczeblu firmowym.
Szczegółowe informacje znajdziesz na stronie: https://hrk.pl/pl/baza-wiedzy/artykuly-eksperckie/czym-zajmuje-sie-analityk-biznesowy-specyfika-pracy-i-zarobki