Polskie koleje obsłużyły w tym roku (styczeń-październik) 282 mln pasażerów. To najlepszy wynik od 2001 roku – od największych cięć w rozkładach jazdy.
Wzrost ten jest szczególnie wyraźny w porównaniu z poprzednimi latami, podczas pandemii. Cały rok 2020, kolej W 2021 roku obsłuży 209 mln pasażerów, czyli 245 mln pasażerów. W porównaniu z analogicznym okresem 2019 r. kolejowe przewozy pasażerskie wzrosły o 3 mln (11%). Jednak biorąc pod uwagę tylko ostatnie 6 miesięcy (maj-październik), nastąpił wzrost o 155 mln (67%). – Oznacza to więc wznowienie trendu wzrostowego z lat 2014-2019.
Liczba pasażerów obsługiwanych miesięcznie przez kolej pasażerską w latach 2016-2022 (w mln)
Wzrostowi liczby pasażerów towarzyszy znaczący wzrost udziału PKP Intercity w przewozach kolejowych. Od stycznia do października tego roku PKP Intercity obsłużyło 17,4 proc. pasażerów, podczas gdy w poprzednich latach ten odsetek wahał się od 9,6 proc. do 14,9 proc. PKP Intercity jest jedyną polską spółką oferującą podróże pociągami dalekobieżnymi, które zdecydowanie dominują w przewozach między największymi polskimi miastami. W połowie listopada spółka odnotowała 50 mln obsłużonych pasażerów w tym roku, a tym samym pobiła dotychczasowy rekord – 49 mln pasażerów obsłużonych w 2019 r. Pod tym względem PKP Intercity wyprzedziło też drugiego do tej pory przewoźnika – Koleje Mazowieckie, oferującego regionalne przewozy na terenie województwa mazowieckiego. Pierwsze miejsce z udziałem 25,5 proc. pasażerów zajmuje nieustannie spółka Polregio (organizująca przewozy regionalne w mniejszych województwach).
Udział PKP Intercity w przewozach kolejowych w Polsce według odsetka obsłużonych pasażerów rocznie
W 2020 r. na 1000 mieszkańców Polski przypadały 664 samochody2, a więc dostęp do indywidualnego transportu ma obecnie większość mieszkańców kraju. Kolej musi konkurować z transportem indywidualnym i skupiać się na prezentowaniu swoich zalet – oszczędności czasu i pieniędzy osiąganych w długich trasach między miastami obsługiwanych przez PKP Intercity. W 1990 r. kolej obsługiwała 790 mln pasażerów i wówczas w Polsce na 1000 mieszkańców przypadało 138 aut. Dla wielu pasażerów kolej nie miała wtedy żadnej innej propozycji, szczególnie w kwestii dojazdu z mniejszych miejscowości do miejsc pracy. Obecny wzrost liczby pasażerów związany jest już z konkurencją o klientów, w której kolej musi przekonać ich ceną, szybkością przejazdu i jakością oferty.