Dział HR dynamicznie się zmienia, dostosowując się do wymagań współczesnego rynku. Nic nie wskazuje na to, by trend ten miał ulec zmianie. Pracownicy działów HR są coraz bardziej doceniani przez firmy i organizacje, nie tylko te międzynarodowe. W jaką stronę będzie zmierzał rozwój HR? Jakie kompetencje warto pogłębiać już teraz, kiedy wiążemy swoją przyszłość z HRem? Sprawdziliśmy i przeanalizowaliśmy trendy i mamy kilka podpowiedzi. Zapraszamy!
Jak zmienił się dział HR w ciągu ostatnich lat?
Dział HR, kiedyś kojarzony wyłącznie z kadrami i rekrutacją, dziś jest równym partnerem biznesu. Pozycja tego departamentu umacniała się stopniowo, gdy właściciele firmy dostrzegali, jak wiele dobrego dla organizacji wnosi departament Zarządzania Zasobami Ludzkimi. Nie bez znaczenia była także sytuacja związana z pandemią koronawirusa – przejście na pracę zdalną dla działu HR wiązało się z wieloma nowymi obowiązkami. Budowanie i zarządzanie zespołami rozproszonymi, rozwój kompetencji menedżerskich, zmiany w przepisach prawa pracy, nowe zasady ewidencjonowania czasu pracy, rekrutacja on-line to tylko niektóre z nich.
W związku z koniecznością dopasowania strategii HR do nowych okoliczności, oczekiwania firm wobec pracowników działów personalnych ciągle rosną. Jednak nowe okoliczności niosą za sobą jeszcze jedną zmianę – na rynku HR potrzebne będą kompetencje i umiejętności, które do tej pory wcale nie były tak istotne. Na jakie kursy i szkolenia HR warto zapisać się już dziś, by być przygotowanym na zbliżające się zmiany na rynku? Podpowiadamy!
Jakie zawody HR będą najbardziej opłacalne w przyszłości?
Zespoły HR na pewno w niedalekiej przyszłości będą musiały stawić czoła wewnętrznej transformacji. Już sama praca zdalna wiąże się z koniecznością wprowadzenia do organizacji nowych firm i procedur. Dlatego przeanalizowaliśmy trendy i wymieniamy zawody, które naszym zdaniem w staną się kluczowe w świecie HR. Zapraszamy!
Learning and Development Manager
Manager ds. szkoleń i rozwoju nie jest nowym stanowiskiem w szeregach HR, ale w najbliższych latach zdecydowanie zyska na wartości. Dbanie o rozwój pracowników jest szalenie istotnym elementem kultury pracy. Sprawia, że pracownicy czują się docenieni i zmotywowani, tym samym wykonując swoje obowiązki wydajniej i pozostając lojalnym wobec pracodawcy. Dbanie o rozwój pracowników w dobie pracy zdalnej lub hybrydowej będzie jednak wyglądać nieco inaczej, a specjaliści, którzy będą umieli odpowiednio zaopiekować ten temat staną się kluczowi dla organizacji.
Najważniejsze obowiązki managera m.in. szkoleń i rozwoju to m.in.:
· zapewnienie pracownikom wartościowych szkoleń, kursów i warsztatów,
· tworzenie polityki rozwoju,
· planowanie i dbanie o jakość organizowanych warsztatów i szkoleń,
· współpraca z zewnętrznymi dostawcami szkoleń,
· zarządzanie budżetem szkoleniowym.
Internal Communications Specialist
Komunikacja wewnętrzna w każdej firmie odrywa ogromną rolę. Pozwala na przekazywanie istotnych informacji, pomaga zrozumieć cele i potrzeby przedsiębiorstwa. O ile podczas pracy w biurze część komunikatów można przekazywać na firmowej tablicy ogłoszeń, podczas zebrań zespołowych czy w tzw. kuluarach, o tyle praca zdalna czy hybrydowa wiąże się z większymi wyzwaniami. Ustalenie głównych kanałów komunikacji, dbanie o regularność i jakość przekazywanych informacji, ochrona danych osobowych… to tylko część nowych obowiązków. Wzięci specjaliści ds. komunikacji wewnętrznej na pewno będą na wagę złota!
Najważniejsze obowiązki specjalisty ds. komunikacji wewnętrznej to m.in.:
· redagowanie i dystrybucja firmowego newsletteru,
· regularna aktualizacja intranetu,
· dbanie o jakość przekazywanych komunikatów,
· dbanie o płynny przepływ informacji pomiędzy poszczególnymi departamentami,
· dbanie o bezpieczeństwo wrażliwych danych firmowych.
Corporate Wellbeing Specialist
Zdecydowana rzesza pracodawców zaczyna rozumieć, że komfort pracy, to o wiele więcej niż biurko, laptop i owocowe środy. Destabilizacja, jaką wprowadziła do rzeczywistości pandemia sprawiła, że coraz więcej osób musi odpowiednio zaopiekować swój komfort psychiczny. Niepewność finansowa, brak poczucia bezpieczeństwa, wypalenie zawodowe – problemy zaczynają się nawarstwiać. Dlatego pracodawcy przywiązują większą wagę do holistycznego podejścia do zdrowia pracowników. Specjalista ds. wellbeing dba o wysoką jakość życia wszystkich pracowników – zapewniając im niezbędne wsparcie w problemach natury zdrowotnej, psychicznej czy finansowej, a więc dbając o ich ogólny dobrostan.
Główne obowiązki specjalisty ds. wellbeing to m.in.:
· dbanie o kulturę organizacyjną opartą na wzajemnym zaufaniu,
· badanie zadowolenia pracowników,
· profilaktyka zdrowia psychicznego i fizycznego,
· wprowadzanie narzędzi służących do monitorowania i optymalizacji komfortu pracy.
Świat HR będzie się zmieniał i dostosowywał do nowych warunków. Jeśli wiążesz swoją przyszłość z tym obszarem, już dziś przygotuj się na to, co przyniesie jutro. Powodzenia!