W 1918 r. Polska odzyskując niepodległość po 123 latach niewoli nie miała bezpośredniego dostępu do morza. Został on zapewniony po podpisaniu w 1919 r. traktatu wersalskiego.
Zaślubiny Polski z morzem
W dniu 10 lutego 1920 r. gen. Józef Haller dokonał zaślubin Polski z morzem poprzez rzucenie do niego platynowego pierścienia, co miało symbolizować powrót Polski nad morze.
Podział administracyjny Polski w 1927 r. Stan w dniu 1 stycznia
W tym czasie jedyny duży port, z którego korzystała Rzeczypospolita znajdował się na terytorium Wolnego Miasta Gdańsk. Władze tego miasta ograniczały jednak swobodę korzystania z portu (m.in. przez wstrzymywanie rozbudowy urządzeń do przeładunku polskiego węgla), co skłoniło rząd RP do podjęcia decyzji o budowie portu w Gdyni. Jego uroczyste otwarcie nastąpiło w 1923 r.
Flota morska
Na rozbudowę morskiej floty handlowej istotny wpływ miał Eugeniusz Kwiatkowski, który objął w 1926 r. tekę ministra przemysłu i handlu.
Przewozy ładunków morską flotą transportową według relacji
Do 1930 r. powstały cztery przedsiębiorstwa armatorskie: Żegluga Polska, Polskie Transatlantyckie Towarzystwo Okrętowe, Polsko-Skandynawskie Towarzystwo Transportowe S.A. oraz Gdynia-Ameryka Linie Żeglugowe S.A. W latach 20-tych XX wieku nastąpił rozwój rybołówstwa morskiego, a czołowym ośrodkiem rybackim był Hel.W 1930 r. powołano pierwsze przedsiębiorstwo połowów dalekomorskich.
Granice Polski i długość nabrzeży w portach morskich
Wraz z rozwojem flot: wojennej, handlowej i rybackiej, których jednostki znajdowały miejsce postoju w budowanym porcie w Gdyni, pojawił się klimat do organizowania w tym mieście stoczni morskich. Stocznia Nauta, Stocznia Marynarki Wojennej, Stocznia Rybacka i Stocznia Gdyńska były pierwszymi nad Bałtykiem polskimi zakładami budowy jednostek pływających. W 1938 r. położono w Stoczni Gdynia stępkę pod budowę pierwszej polskiej jednostki pełnomorskiej.
Szkolnictwo morskie
Okres międzywojenny to także rozwój szkolnictwa morskiego. Poza Państwową Szkołą Morską istniała przez kilka lat w Gdyni Szkoła Handlu Morskiego i Techniki Portowej, a w Warszawie od 1936 r. – Wydział Budownictwa Okrętowego i Konstrukcji Stalowych w Państwowej Szkole Technicznej. Dla potrzeb powstającego przemysłu stoczniowego kadry inżynierskie kształciły się głównie na Politechnice Gdańskiej, gdzie liczne grono studentów – Polaków zdobywało wiedzę na Wydziale Budowy Okrętów.
Polskie siły morskie
W 1939 r. w przededniu II wojny światowej polskie siły morskie tworzyły 4 niszczyciele, 5 okrętów podwodnych i kilka mniejszych jednostek. Według stanu w dniu 1 września morska flota transportowa (bez floty Wolnego Miasta Gdańsk) liczyła 38 statków o nośności 120 tys. ton.
Źródło: GUS