W 2017 r. W 13 z 24 państw członkowskich UE, dla których dostępne są dane, ponad połowa samochodów była zasilana benzyną. Odsetek ten jest najwyższy na Cyprze (84%) oraz w Finlandii (74%) i Danii (69%).
Samochody z silnikiem diesla stanowią 50% lub więcej we Francji (68% pojazdów do diesle) na Litwie (67%) i w Luksemburgu (62%), Belgii (58%), Hiszpanii i Austrii (po 57%), na Łotwie i w Portugalii (po 56% ) oraz w Irlandii (53%).
Nikt w Europie nie jeździ na gazie tyle co Polacy
Polska jest liderem w Europie, jeśli brać pod uwagę udział alternatywnych paliw* (przede wszystkim chodzi o autogaz a w dalszej kolejności energię elektryczną i biopaliwa). W naszym kraju napędzają one aż 16 proc. silników samochodowych. Polska zdeklasowała pod tym względem Litwę, gdzie alternatywne paliwa stanowią 9 proc., oraz Włochy i Łotwę (po 8 proc.).
Samochody, które najbardziej zanieczyszczają
Emisje CO2 z transportu pasażerskiego znacznie się różnią w zależności od rodzaju transportu. Samochody osobowe są głównym źródłem zanieczyszczeń, odpowiadając za 60,7% wszystkich emisji CO2 z transportu drogowego w Europie.
Niemniej jednak nowoczesne samochody mogłyby być jednym z najczystszych rodzajów transportu, jeśli jechałaby nimi więcej niż jedna osoba, a nie tylko kierowca.
Samochody elektryczne zyskują na popularności, ale czy są czystsze?
Istnieją dwa sposoby redukcji emisji CO2 z samochodów: zwiększenie wydajności pojazdów lub zmiana wykorzystywanego paliwa. Obecnie większość samochodów w Europie jest napędzanych benzyną (52%), jednak coraz większą popularność zyskują samochody elektryczne.
Pomimo małego udziału w rynku (około 1,5% zarejestrowanych nowych pojazdów), liczba rejestracji nowych samochodów elektrycznych w UE równomiernie wzrastała w ostatnich latach. Sprzedaż wzrosła o 51% w 2017 r. w porównaniu z 2016 r.
W pytaniu „Ile CO2 produkuje samochód?” należy wziąć pod uwagę nie tylko, ile CO2 jest emitowane w trakcie użytkowania, ale także emisje spowodowane jego produkcją i trwałym składowaniem.
Produkcja i trwałe składowanie samochodu elektrycznego są mniej ekologiczne niż samochód z silnikiem spalinowym, a poziom emisji z samochodów elektrycznych waha się w zależności od sposobu, w jaki elektryczność jest wytwarzana.
Jednak biorąc pod uwagę średni koszyk energetyczny w Europie, samochody elektryczne już teraz okazują się być czystsze ekologicznie, niż pojazdy napędzane benzyną. W związku z tym, że udział energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych w przyszłości będzie rosnąć, samochody elektryczne staną się jeszcze mniej szkodliwe dla środowiska.
*uwaga: kategoria „paliwa alternatywne” może być przeszacowana w niektórych krajach ze względu na brak dokładnych źródeł danych.