Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3.000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Inwestycja ma umożliwić stworzenie ponad 150 tys. nowych miejsc pracy. W rejonie CPK powstanie Airport City, w skład którego wejdą m.in. obiekty targowokongresowe, konferencyjne i biurowe. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa, zaliczając się do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju.
Regionalne lotniska w Polsce
Od 2004 roku mamy do czynienia z bezprecedensowym wzrostem lotniczych przewozów pasażerskich w Polsce (skumulowany średnioroczny wzrost (CAGR) wyniósł 11,9% w okresie 2004-2016) wraz ze wszystkim tego konsekwencjami gospodarczymi i społecznymi. Na to korzystne zjawisko wpływają wzrost gospodarczy, rozwój infrastruktury lotniczej (rozbudowa istniejących i budowa nowych portów lotniczych w szczególności lokalnych)
i zwiększająca się dostępność usług lotniczych zarówno w aspekcie geograficznym (dostęp do wielu lotnisk), jak i ekonomicznym (spadek cen przewozów).
Liczba pasażerów obsłużonych przez porty lotnicze w Polsce w latach 2016-2017 [mln PAX]
Wraz z tym trendem rośnie znaczenie portów regionalnych – w roku 2016 obsłużyły 62% łącznego ruchu w Polsce. Wzrost liczby pasażerów obsługiwanych przez porty regionalne nie jest jedynym elementem stanowiącym o wadze tego segmentu rynku lotniczego.
Największe porty przesiadkowe w Europie w 2018
Lokalizacja CPK
Centralny Port Komunikacyjny jest lokalizowany w układzie komunikacyjnym pomiędzy Warszawą i Łodzią, który w tym regionie jest szczególnie dobrze rozwinięty. Przechodzą przez niego główne linie kolejowe krajowe i międzynarodowe. Na północ od założonej lokalizacji CPK przebiega linia nr 3 z Warszawy do Poznania a na południe linia nr 1 do Katowic i Łodzi. Obie linie są obecnie obsługiwane przez pociągi pasażerskie, zarówno dalekobieżne, jak i lokalne, z prędkością do 160 km/h.
Układ pasów startowych CPK
Pasy startowe powinny być założone na kierunku Wschód- Zachód, więc przyjęto, że stacja będzie położona wzdłuż korytarza przewidywanego dla linii KDP „Igrek”.
Prawdopodobny tzw. wariant 1 zakłada budowę jednopoziomowej stacji i przejście przez nią wszystkich kierunków KDP, przy założeniu odwracania biegu pociągów grupy Katowice/Kraków-Toruń/ Gdańsk (których większość powinna obsługiwać lotnisko).
Mieszkańcy okolicznych miejscowości boją się hałasu
Mający powstać w Baranowie Centralny Port Komunikacyjny to gorący temat w okolicznych gminach.
To, czy samoloty będą startować i lądować nad Milanówkiem, Grodziskiem Mazowieckim, Sochaczewem czy Brwinowem zależy od układu pasów startowych, których początkowo ma być dwa, z możliwością dobudowania kolejnych dwóch. Pasy startowe mają mieć układ zgodny z różą wiatrów ale ich kierunek nie jest jeszcze oficjalnie ustalona.
Dostępność komunikacyjna CPK – ważne koleje dużych prędkości
Obecna sieć kolejowa w Polsce, z punktu widzenia potrzeb ruchu dalekobieżnego charakteryzuje się zbyt niskimi parametrami technicznymi w stosunku do wymagań w zakresie zapewnienia odpowiedniej konkurencyjności kolei. Nawet po zakończeniu realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2023 r. średnia prędkość handlowa pociągów z Warszawy do największych ośrodków miejskich będzie wynosić ok. 100 km/godz. Czasy podróży z Warszawy do najbardziej interesujących z punktu widzenia rynku lotniczego aglomeracji liczących ponad 500 tys. mieszkańców tj. Krakowa, Katowic, Wrocławia, Poznania, aglomeracji trójmiejskiej, będą wynosić zasadniczo od 2,5 do 3,5 godziny. Należy wziąć pod uwagę, że Polska jest stosunkowo rozległym krajem, ale o kształcie wpisującym się w okrąg o średnicy ok. 800 km, co sprzyja obsłudze planowanego portu lotniczego koleją pod warunkiem, że prędkość handlowa pociągów będzie rzędu 200 km/godz.
Zakładany obszar dostępności Warszawy
Planowany w Polsce system Kolei Dużych Prędkości (250-300 km/h) będzie wykorzystywał nowobudowane linie dużych prędkości oraz modernizowane linie konwencjonalne. System ten obejmie większość dużych miast i regionów w Polsce, w sumie ponad 15 mln mieszkańców.