• O Portalu
  • Polityka Cookies
  • Polityka prywatności
  • Kontakt z redakcją
sobota, 25 marca, 2023
  • Zaloguj
Portal Statystyczny
Brak wyników
Wyświetl wszystkie wyniki
  • Ludność
    • Polityka
    • Edukacja
    • Nauka
    • Kultura
  • Gospodarka
    • Przemysł
    • Energia
    • Budownictwo
    • Handel
    • Rolnictwo
    • Obronność
    • Transport
  • Warunki życia
  • Zdrowie
  • Technologie
  • Środowisko
  • Słownik pojęć
  • Wielkości i wskaźniki
  • Ludność
    • Polityka
    • Edukacja
    • Nauka
    • Kultura
  • Gospodarka
    • Przemysł
    • Energia
    • Budownictwo
    • Handel
    • Rolnictwo
    • Obronność
    • Transport
  • Warunki życia
  • Zdrowie
  • Technologie
  • Środowisko
  • Słownik pojęć
  • Wielkości i wskaźniki
Brak wyników
Wyświetl wszystkie wyniki
Portal Statystyczny
Brak wyników
Wyświetl wszystkie wyniki
Home Energia

Elektromobilność i samochody elektryczne na świecie i w Polsce

15 października 2019
Energia, Technologie, Transport
Poleć na FacebookuUdostępnij na Twitterze

Elektromobilność to światowy megatrend. Głównym bodźcem do jej rozwoju jest chęć uniezależnienia się od paliw ropopochodnych i ograniczenie emisji bezpośrednich z pojazdów, co może przyczynić się do poprawy jakości powietrza na danym obszarze. Jednym z filarów polityki społeczno-gospodarczej Unii Europejskiej jest zrównoważony rozwój ukierunkowany na gospodarkę niskoemisyjną, której częścią jest elektromobilność. Dla Polski jest to ważne zarówno z powodów środowiskowych, jak i bezpieczeństwa energetycznego.

Pojazd elektryczny jest wynalazkiem dość starym

Pierwsze samochody elektryczne pojawiły się już pod koniec XIX w., równolegle ze spalinowymi. Miały szansę zdominować rynek dzięki niskiemu poziomowi hałasu oraz zerowym emisjom bezpośrednim. Ponadto rozwój aut spalinowych był hamowany w tamtym okresie przez brak łatwego dostępu do benzyny i trudności w obsłudze pojazdów. Mimo długiego czasu ładowania i krótkich zasięgów (do kilkudziesięciu kilometrów), samochody elektryczne szybko zyskały na popularności, głównie wśród zamożnych mieszkańców miast. Ostatecznie o sukcesie aut z silnikiem o spalaniu wewnętrznym zadecydował rozwój koncernów naftowych, a co za tym idzie – stacji benzynowych, oraz wprowadzenie nowych rozwiązań technologicznych, ułatwiających ich użytkowanie.

Nowe rejestracje samochodów elektrycznych

Znaczne dofinansowanie zakupu aut elektrycznych daje Norwegii pozycję lidera wśród krajów europejskich pod względem udziału BEV w puli wszystkich zarejestrowanych samochodów osobowych w 2018 r. W Holandii nieco ponad 5 proc. aut osobowych zarejestrowanych w 2018 r. to auta elektryczne. Warto zauważyć obecność w czołówce Szwajcarii oraz Portugalii, której PKB w przeliczeniu na jednego mieszkańca zbliżone jest do polskiego.

Udział rejestracji aut elektrycznych wśród aut osobowych zarejestrowanych w 2018 r. (w proc.)

Źródło: opracowanie własne PIE na podstawie danych EAFO.

Udział aut elektrycznych w całej flocie aut osobowych w 2019 r. w krajach europejskich (w proc.

Źródło: opracowanie własne PIE na podstawie danych EAFO.

Ciekawy model polityki wsparcia e-mobility obrała Szwajcaria, której strategia rządowa nie opiera się na dotowaniu zakupu aut, ale na opracowaniu optymalnych przepisów i warunków do rozwoju dla pojazdów elektrycznych i infrastruktury ładowania publicznego. Szwajcarski rząd zakłada, że upowszechnianie pojazdów elektrycznych powinno być napędzane przez siły rynkowe (IEA, 2019b). W grudniu 2018 r. w tym kraju podpisano plan działania na rzecz elektromobilności. Ponad 50 organizacji i firm z różnych branż podjęło współpracę w celu opracowania propozycji wparcia sektora e-mobility. Dokument zawiera konkretne rozwiązania podzielone na trzy priorytetowe obszary działania: rozwój rynku pojazdów elektrycznych, realizację optymalnej infrastruktury ładowania oraz dostosowanie przepisów.

Szwajcarski plan działania na rzecz elektromobilności w zakresie infrastruktury opiera się szczególnie na budowie szybkich ładowarek. Zadaniem Federalnego Urzędu Drogowego (FEDRO) jest utworzenie gęstej, ogólnokrajowej sieci stacji szybkiego ładowania w ciągu najbliższych kilku lat. Realizacja planu jest otwarta dla innych 25 Transport prywatny organizacji i firm, które chcą się przyczynić do osiągnięcia zakładanego celu, jakim jest oddanie do użytku ok. 160 stacji szybkiego ładowania. W ramach prac nad projektem Szwajcarskie Stowarzyszenie Inżynierów i Architektów (SIA) opracowało nowe standardy i wymagania techniczne w zakresie planowania instalacji punktów ładowania w nowym budownictwie i przy remontach istniejących obiektów (IEA, 2019a).

Infrastruktura ładowania aut elektrycznych

W odróżnieniu od samochodów spalinowych, które mogą być tankowane tylko na stacjach benzynowych, auta elektryczne można ładować w różnych miejscach, w zależności od rodzaju dostępnej ładowarki. Wraz z rozwojem pojazdów elektrycznych postęp zachodzi także w technologiach ładowania.

Liczba ogólnodostępnych stacji ładowania samochodów elektrycznych na 1000 km2 w krajach europejskich

Źródło: opracowanie własne PIE na podstawie danych EAFO.

Ciekawym w kontekście rozwoju infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych, przykładem kraju pozaeuropejskiego jest Japonia. Już w 2016 r. liczba ładowarek w tym kraju wyniosła 40 tys. i była większa niż liczba stacji benzynowych, których funkcjonowało wówczas ok. 34 tys. Dla porównania, w USA było zaledwie 9 tys. ładowarek dla samochodów elektrycznych.

Samorządy w Japonii zostały zobligowane do instalacji ładowarek co 15 km, tak by problem małego zasięgu samochodów elektrycznych nie stanowił bariery. Ponadto w zakresie ładowarek (także należących do podmiotów prywatnych) zaimplementowano model sharing economy, znany np. z Airbnb czy Uber, pozwalający za opłatą na korzystanie z danej infrastruktury osobom trzecim.

Tagi: elektromobilnośćelektryczne samochodysamochody
Poprzedni artykuł

Ochrona zdrowia psychicznego w Europie – łóżka szpitalach psychiatrycznych

Kolejny artykuł

Średni wiek samochodu na polskich drogach wynosi 14 lat

Podobne artykuły

Gorzkie statystyki. W 2030 roku co 10. Polak będzie chory na cukrzycę
Technologie

Półprodukty najczęściej wykorzystywane w cukiernictwie

przez redakcja
18 marca 2023
Mieszalniki – czym są? Jakie mają zastosowania i gdzie można je kupić?
Technologie

Mieszalniki – czym są? Jakie mają zastosowania i gdzie można je kupić?

przez redakcja
17 marca 2023
Czym jest automatyzacja procesów produkcyjnych?
Technologie

Czym jest automatyzacja procesów produkcyjnych?

przez redakcja
7 marca 2023
Kolejny artykuł

Średni wiek samochodu na polskich drogach wynosi 14 lat

Darmowy kreator wirtualnych spacerów Darmowy kreator wirtualnych spacerów Darmowy kreator wirtualnych spacerów

NAJNOWSZE W SERWISIE

Najważniejsze zasady dotyczące czasu pracy kierowców
Gospodarka

Najważniejsze zasady dotyczące czasu pracy kierowców

przez redakcja
24 marca 2023
0

W zawodzie kierowcy samochodu ciężarowego - i nie tylko! - ogromnie istotny jest czas pracy. Nie może on być na tyle...

Czytaj więcej
Kiedy plastyka brzucha jest dobrym wyborem?

Kiedy plastyka brzucha jest dobrym wyborem?

24 marca 2023
Kościół katolicki – ilu Polaków bierze udział niedzielnych w mszach?

Kościół katolicki – ilu Polaków bierze udział niedzielnych w mszach?

24 marca 2023
Brama ogrodzeniowa – przesuwna czy rozwierana?

Brama ogrodzeniowa – przesuwna czy rozwierana?

24 marca 2023
Co to jest koszyk inflacyjny. Jak GUS liczy inflację – zmiany w 2023 roku

Co to jest koszyk inflacyjny. Jak GUS liczy inflację – zmiany w 2023 roku

22 marca 2023

POLECAMY RÓWNIEŻ

Polska przed 1939 r. i po 1945 r. – porównanie najważniejszych wskaźników

Polska przed 1939 r. i po 1945 r. – porównanie najważniejszych wskaźników

10 lutego 2023
Spożycie alkoholu w Europie

Spożycie alkoholu w Europie

20 listopada 2022
Podziały administracyjne Polski 1946 – 1998 – mapy

Czy czeka nas powrót do 49 województw? Jak kształtował się podział administracyjny Polski.

20 lipca 2020
Liczba osób LGBT w Europie i w Polsce

Liczba osób LGBT w Europie i w Polsce

29 września 2020
Tragiczne statystyki. Coraz więcej dzieci odbiera sobie życie w Polsce

Tragiczne statystyki. Coraz więcej dzieci odbiera sobie życie w Polsce

8 lutego 2022
  • O Portalu
  • Polityka Cookies
  • Polityka prywatności
  • Kontakt z redakcją

InfoImagine. Copyright © 2021. Wszelkie prawa zastrzeżone

Brak wyników
Wyświetl wszystkie wyniki
  • Ludność
    • Polityka
    • Edukacja
    • Nauka
    • Kultura
  • Gospodarka
    • Przemysł
    • Energia
    • Budownictwo
    • Handel
    • Rolnictwo
    • Obronność
    • Transport
  • Warunki życia
  • Zdrowie
  • Technologie
  • Środowisko
  • Słownik pojęć
  • Wielkości i wskaźniki

InfoImagine. Copyright © 2021. Wszelkie prawa zastrzeżone

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej