• O Portalu
  • Polityka Cookies
  • Polityka prywatności
  • Kontakt z redakcją
środa, 2 lipca, 2025
  • Zaloguj
Portal Statystyczny
Brak wyników
Wyświetl wszystkie wyniki
  • Ludność
    • Polityka
    • Edukacja
    • Nauka
    • Kultura
  • Gospodarka
    • Przemysł
    • Energia
    • Budownictwo
    • Handel
    • Rolnictwo
    • Obronność
    • Transport
  • Warunki życia
  • Zdrowie
  • Technologie
  • Środowisko
  • Słownik pojęć
  • Wielkości i wskaźniki
  • Ludność
    • Polityka
    • Edukacja
    • Nauka
    • Kultura
  • Gospodarka
    • Przemysł
    • Energia
    • Budownictwo
    • Handel
    • Rolnictwo
    • Obronność
    • Transport
  • Warunki życia
  • Zdrowie
  • Technologie
  • Środowisko
  • Słownik pojęć
  • Wielkości i wskaźniki
Brak wyników
Wyświetl wszystkie wyniki
Portal Statystyczny
Brak wyników
Wyświetl wszystkie wyniki
Home Handel

Rynek reklamy – rządzi internet a w nim Google i Facebook

8 czerwca 2021
Handel, Technologie
Poleć na FacebookuUdostępnij na Twitterze

Zmiany w obrębie nawyków odbiorców mediów oraz struktury rynku mediów można również obserwować na podstawie danych o rynku reklamowym. Struktura światowego rynku reklamy uległa znaczącym przeobrażeniom na przestrzeni minionej dekady.

W 2010 r. dominującym na rynku reklamy rodzajem mediów na świecie była telewizja, nieznacznie przewyższając wartością prasę. W 2020 r. natomiast wartość reklam w światowym internecie przewyższała łączną wartość wszystkich pozostałych typów reklamy. Stabilny udział w światowym rynku reklamy do 2019 r. utrzymywało radio, reklama zewnętrzna (outdoor) oraz reklama kinowa. Tę sytuację zmieniła dopiero pandemia, w trakcie której spadł udział wydatków reklamowych we wszystkich obszarach poza internetem.

Struktura światowego rynku reklamy w latach 2010-2020 (w proc.)

Źródło: na podstawie danych Zenith

Struktura rynku reklamy w Polsce w latach 2019 i 2020 (w proc.)

Źródło: na podstawie danych Publicis Groupe

W Polsce można odnotować wyższy udział reklamy telewizyjnej, niższy reklamy internetowej oraz prasowej na tle danych globalnych podawanych przez firmę Zenith.

Szacowana wielkość globalnych dochodów z reklamy internetowej w 2019 r. (stan na 09.2018 r., w mld USD)

Źródło: https://www.emarketer.com/content/global-ad-spending-update

W obszarze reklamy internetowej należy przy tym zwrócić uwagę na rosnącą rolę pośredników w sprzedaży i zakupie reklam, w tym szczególnie spółkę Google obsługującą banery reklamowe na wielu stronach mediów internetowych. Drugi największy potentat w obszarze reklamy internetowej – Facebook – koncentruje się na płatnych treściach wewnątrz swojego serwisu, nie oferując obsługi banerów reklamowych na stronach innych dostawców. Według danych Google właściciele stron otrzymują między ok. 68-95 proc. przychodów reklamowych z tytułu udostępniania przestrzeni na swojej stronie, a pozostałą część zachowuje spółka z Kalifornii.

Precyzyjne targetowanie reklam

Wartość dodana oferowana przez firmy obsługujące banery internetowe jest związana z precyzyjnym kierowaniem przekazu reklamowego na podstawie danych o preferencjach poszczególnych internautów. Od strony technicznej pomaga w tym mechanizm błyskawicznych aukcji, gdzie reklamodawca wyszukuje potencjalnych klientów na podstawie informacji o aktywności w sieci poszczególnych użytkowników.

Algorytmy analizują preferencje użytkowników i reklamodawców

W żadnym momencie nie jest więc jasne jaka reklama pojawi się po odświeżeniu strony – algorytmy sztucznej inteligencji analizują każdorazowo jaka treść będzie najdokładniej odpowiadać preferencjom internauty i reklamodawców. Część ekspertów zwraca jednak uwagę na zagrożenia dla stabilności rynku reklamy związane z dominującą pozycją Google, brakiem transparentności systemu targetowania (reklamy dopasowanej do informacji na temat internautów) i spadającej skuteczności reklam.

Prasa się broni

Taka sytuacja wiąże się też z ograniczeniem dochodów dla redakcji internetowych w porównaniu z dochodami ze sprzedaży przestrzeni reklamowej w prasie (o część dochodów w formie prowizji). Poszczególni wydawcy najważniejszych tytułów prasowych (w tym właściciel „New York Times”) podejmują więc starania na rzecz tworzenia własnych systemów obsługi reklamy internetowej.

Tagi: internetreklama
Poprzedni artykuł

Energia ze słońca – potencjał i wykorzystanie fotowoltaiki w Polsce

Kolejny artykuł

W których gminach przybywa a w których ubywa mieszkańców?

Podobne artykuły

5 błędów, których należy unikać przy wynajmie powierzchni biurowych. Umowa o najem – co warto wiedzieć?
Technologie

5 błędów, których należy unikać przy wynajmie powierzchni biurowych. Umowa o najem – co warto wiedzieć?

przez redakcja
6 marca 2025
Statystyki domen. Jakie rozszerzenia domen są najczęściej wybierane w Polsce?
Technologie

Statystyki domen. Jakie rozszerzenia domen są najczęściej wybierane w Polsce?

przez redakcja
21 stycznia 2025
Ile jest domen polskich w internecie i jakie branże rejestrują ich najwięcej?
Technologie

Ile jest domen polskich w internecie i jakie branże rejestrują ich najwięcej?

przez redakcja
21 listopada 2024
Kolejny artykuł
W których gminach przybywa a w których ubywa mieszkańców?

W których gminach przybywa a w których ubywa mieszkańców?

Prosty kreator wirtualnych spacerów Prosty kreator wirtualnych spacerów Prosty kreator wirtualnych spacerów

NAJNOWSZE W SERWISIE

Jak rozwija się rynek części rolniczych w Polsce?
Rolnictwo

Jak rozwija się rynek części rolniczych w Polsce?

przez redakcja
27 czerwca 2025
0

W ostatnich latach rynek części rolniczych w Polsce się rozwija. Wzrost zapotrzebowania na nowoczesne maszyny oraz konieczność serwisowania starszych modeli sprawiają,...

Czytaj więcejDetails
Bankructwo państwa: jak się przed nim bronić i zabezpieczyć finanse?

Bankructwo państwa: jak się przed nim bronić i zabezpieczyć finanse?

23 czerwca 2025
Podjazd dla niepełnosprawnych – jakie parametry są najważniejsze?

Podjazd dla niepełnosprawnych – jakie parametry są najważniejsze?

12 czerwca 2025
Palety EPAL – sprawdzone rozwiązanie w biznesie.

Palety EPAL – sprawdzone rozwiązanie w biznesie.

12 czerwca 2025
Jak zmienia się podejście Polaków do inwestowania kapitału?

Jak zmienia się podejście Polaków do inwestowania kapitału?

8 czerwca 2025

POLECAMY RÓWNIEŻ

Polska przed 1939 r. i po 1945 r. – porównanie najważniejszych wskaźników

Polska przed 1939 r. i po 1945 r. – porównanie najważniejszych wskaźników

10 lutego 2023
Podziały administracyjne Polski 1946 – 1998 – mapy

Czy czeka nas powrót do 49 województw? Jak kształtował się podział administracyjny Polski.

20 lipca 2020
Spożycie alkoholu w Europie

Spożycie alkoholu w Europie

20 listopada 2022
Liczba osób LGBT w Europie i w Polsce

Liczba osób LGBT w Europie i w Polsce

29 września 2020
Wschodnia Polska się wyludnia

Wschodnia Polska się wyludnia

29 maja 2025
  • O Portalu
  • Polityka Cookies
  • Polityka prywatności
  • Kontakt z redakcją

InfoImagine. Copyright © 2021. Wszelkie prawa zastrzeżone

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Brak wyników
Wyświetl wszystkie wyniki
  • Ludność
    • Polityka
    • Edukacja
    • Nauka
    • Kultura
  • Gospodarka
    • Przemysł
    • Energia
    • Budownictwo
    • Handel
    • Rolnictwo
    • Obronność
    • Transport
  • Warunki życia
  • Zdrowie
  • Technologie
  • Środowisko
  • Słownik pojęć
  • Wielkości i wskaźniki

InfoImagine. Copyright © 2021. Wszelkie prawa zastrzeżone

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?