• O Portalu
  • Polityka Cookies
  • Polityka prywatności
  • Kontakt z redakcją
niedziela, 22 maja, 2022
  • Zaloguj
Portal Statystyczny
Brak wyników
Wyświetl wszystkie wyniki
  • Ludność
    • Polityka
    • Edukacja
    • Nauka
    • Kultura
  • Gospodarka
    • Przemysł
    • Energia
    • Budownictwo
    • Handel
    • Rolnictwo
    • Obronność
    • Transport
  • Warunki życia
  • Zdrowie
  • Technologie
  • Środowisko
  • Słownik pojęć
  • Wielkości i wskaźniki
  • Ludność
    • Polityka
    • Edukacja
    • Nauka
    • Kultura
  • Gospodarka
    • Przemysł
    • Energia
    • Budownictwo
    • Handel
    • Rolnictwo
    • Obronność
    • Transport
  • Warunki życia
  • Zdrowie
  • Technologie
  • Środowisko
  • Słownik pojęć
  • Wielkości i wskaźniki
Brak wyników
Wyświetl wszystkie wyniki
Portal Statystyczny
Brak wyników
Wyświetl wszystkie wyniki
Home Handel

Rynek reklamy – rządzi internet a w nim Google i Facebook

8 czerwca 2021
Handel, Technologie
Poleć na FacebookuUdostępnij na Twitterze

Zmiany w obrębie nawyków odbiorców mediów oraz struktury rynku mediów można również obserwować na podstawie danych o rynku reklamowym. Struktura światowego rynku reklamy uległa znaczącym przeobrażeniom na przestrzeni minionej dekady.

W 2010 r. dominującym na rynku reklamy rodzajem mediów na świecie była telewizja, nieznacznie przewyższając wartością prasę. W 2020 r. natomiast wartość reklam w światowym internecie przewyższała łączną wartość wszystkich pozostałych typów reklamy. Stabilny udział w światowym rynku reklamy do 2019 r. utrzymywało radio, reklama zewnętrzna (outdoor) oraz reklama kinowa. Tę sytuację zmieniła dopiero pandemia, w trakcie której spadł udział wydatków reklamowych we wszystkich obszarach poza internetem.

Struktura światowego rynku reklamy w latach 2010-2020 (w proc.)

Źródło: na podstawie danych Zenith

Struktura rynku reklamy w Polsce w latach 2019 i 2020 (w proc.)

Źródło: na podstawie danych Publicis Groupe

W Polsce można odnotować wyższy udział reklamy telewizyjnej, niższy reklamy internetowej oraz prasowej na tle danych globalnych podawanych przez firmę Zenith.

Zobacz również

W Polsce aż 25% najuboższych gospodarstw domowych nie ma dostępu do internetu

W Polsce aż 25% najuboższych gospodarstw domowych nie ma dostępu do internetu

18 listopada 2021
Ubywa małych sklepów w Polsce

Ubywa małych sklepów w Polsce

3 listopada 2021

Szacowana wielkość globalnych dochodów z reklamy internetowej w 2019 r. (stan na 09.2018 r., w mld USD)

Źródło: https://www.emarketer.com/content/global-ad-spending-update

W obszarze reklamy internetowej należy przy tym zwrócić uwagę na rosnącą rolę pośredników w sprzedaży i zakupie reklam, w tym szczególnie spółkę Google obsługującą banery reklamowe na wielu stronach mediów internetowych. Drugi największy potentat w obszarze reklamy internetowej – Facebook – koncentruje się na płatnych treściach wewnątrz swojego serwisu, nie oferując obsługi banerów reklamowych na stronach innych dostawców. Według danych Google właściciele stron otrzymują między ok. 68-95 proc. przychodów reklamowych z tytułu udostępniania przestrzeni na swojej stronie, a pozostałą część zachowuje spółka z Kalifornii.

Precyzyjne targetowanie reklam

Wartość dodana oferowana przez firmy obsługujące banery internetowe jest związana z precyzyjnym kierowaniem przekazu reklamowego na podstawie danych o preferencjach poszczególnych internautów. Od strony technicznej pomaga w tym mechanizm błyskawicznych aukcji, gdzie reklamodawca wyszukuje potencjalnych klientów na podstawie informacji o aktywności w sieci poszczególnych użytkowników.

Algorytmy analizują preferencje użytkowników i reklamodawców

W żadnym momencie nie jest więc jasne jaka reklama pojawi się po odświeżeniu strony – algorytmy sztucznej inteligencji analizują każdorazowo jaka treść będzie najdokładniej odpowiadać preferencjom internauty i reklamodawców. Część ekspertów zwraca jednak uwagę na zagrożenia dla stabilności rynku reklamy związane z dominującą pozycją Google, brakiem transparentności systemu targetowania (reklamy dopasowanej do informacji na temat internautów) i spadającej skuteczności reklam.

Prasa się broni

Taka sytuacja wiąże się też z ograniczeniem dochodów dla redakcji internetowych w porównaniu z dochodami ze sprzedaży przestrzeni reklamowej w prasie (o część dochodów w formie prowizji). Poszczególni wydawcy najważniejszych tytułów prasowych (w tym właściciel „New York Times”) podejmują więc starania na rzecz tworzenia własnych systemów obsługi reklamy internetowej.

Tagi: internetreklama
Poprzedni artykuł

Energia ze słońca – potencjał i wykorzystanie fotowoltaiki w Polsce

Kolejny artykuł

W których gminach przybywa a w których ubywa mieszkańców?

Podobne artykuły

W Polsce aż 25% najuboższych gospodarstw domowych nie ma dostępu do internetu
Technologie

W Polsce aż 25% najuboższych gospodarstw domowych nie ma dostępu do internetu

przez redakcja
18 listopada 2021
Ubywa małych sklepów w Polsce
Handel

Ubywa małych sklepów w Polsce

przez redakcja
3 listopada 2021
iPhone 13 Pro – czy to najlepszy smartfon na rynku?
Technologie

iPhone 13 Pro – czy to najlepszy smartfon na rynku?

przez redakcja
15 października 2021
Kolejny artykuł
W których gminach przybywa a w których ubywa mieszkańców?

W których gminach przybywa a w których ubywa mieszkańców?

Nowoczesne usługi oraz narzędzia do prezentacji oferty nieruchomości Nowoczesne usługi oraz narzędzia do prezentacji oferty nieruchomości Nowoczesne usługi oraz narzędzia do prezentacji oferty nieruchomości

NAJNOWSZE W SERWISIE

Fakty i mity o kawie i trochę statystyk
Zdrowie

Fakty i mity o kawie i trochę statystyk

przez redakcja
22 maja 2022
0

Wokół kawy przez lata narosło wiele mitów. Część z nich jest wyniesiona jeszcze z czasów PRL-u, kiedy kawa często towarzyszyła papierosom i podejrzewano, że może...

Czytaj więcej
Polski rynek dzieł sztuki i antyków w statystyce

Polski rynek dzieł sztuki i antyków w statystyce

15 maja 2022

Pracownicze Plany Kapitałowe 2021 w statystyce

11 maja 2022
Inflacja w Polsce już ponad 12%

Inflacja w Polsce już ponad 12%

29 kwietnia 2022
Osoby po pięćdziesiątce w Polsce

Osoby po pięćdziesiątce w Polsce

25 kwietnia 2022

POLECAMY RÓWNIEŻ

Polska przed 1939 r. i po 1945 r. – porównanie najważniejszych wskaźników

Polska przed 1939 r. i po 1945 r. – porównanie najważniejszych wskaźników

5 maja 2020
Tragiczne statystyki. Coraz więcej dzieci odbiera sobie życie w Polsce

Tragiczne statystyki. Coraz więcej dzieci odbiera sobie życie w Polsce

8 lutego 2022
Liczba osób LGBT w Europie i w Polsce

Liczba osób LGBT w Europie i w Polsce

29 września 2020
Podziały administracyjne Polski 1946 – 1998 – mapy

Czy czeka nas powrót do 49 województw? Jak kształtował się podział administracyjny Polski.

20 lipca 2020
Spożycie alkoholu w Europie

Spożycie alkoholu w Europie

17 listopada 2019
  • O Portalu
  • Polityka Cookies
  • Polityka prywatności
  • Kontakt z redakcją

InfoImagine. Copyright © 2021. Wszelkie prawa zastrzeżone

Brak wyników
Wyświetl wszystkie wyniki
  • Ludność
    • Polityka
    • Edukacja
    • Nauka
    • Kultura
  • Gospodarka
    • Przemysł
    • Energia
    • Budownictwo
    • Handel
    • Rolnictwo
    • Obronność
    • Transport
  • Warunki życia
  • Zdrowie
  • Technologie
  • Środowisko
  • Słownik pojęć
  • Wielkości i wskaźniki

InfoImagine. Copyright © 2021. Wszelkie prawa zastrzeżone

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej